Mantelzorgers verdienen onze aandacht. Wat doet onze gemeente voor mantelzorgers?

VVD Heuvelrug waardeert de bijdrage die mantelzorgers leveren aan onze samenleving en waardeert de ondersteuning die vanuit de gemeente wordt geboden. Mantelzorgers kunnen immers makkelijk overbelast raken. Voor VVD Heuvelrug zijn zaken als respijtzorg of het plaatsen van een zorgwoning belangrijke voorwaarden om het als mantelzorger te kunnen volhouden.

Niet iedere mantelzorger ziet zichzelf als zodanig. Immers, het is toch normaal dat je voor vader of moeder of kind zorgt als deze extra zorg nodig heeft? Wanneer ben je dan een mantelzorger? Een mantelzorger verleent onbetaalde, intensieve zorg aan een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende ouder, kind, ander familielid, vriend of buur. Het gaat dan om meer hulp dan gebruikelijk. Het gaat dus om zorg die de normale zorg voor elkaar overstijgt en die ook echt wat van de mantelzorger vraagt.

Om mantelzorgers te helpen biedt onze gemeente op verschillende manieren ondersteuning, zoals de mantelzorgvrijwilliger die bij thuiswonende inwoners met dementie ondersteuning biedt. Ook is er de mantelzorgmakelaar die regeltaken kan overnemen. Feitelijk zorgt deze ervoor dat de mantelzorger er een eigen leven op na kan houden en werk en zorg in balans kan houden. Bij respijtzorg worden de zorgtaken tijdelijk even overgenomen zodat de mantelzorger even op adem kan komen.

Tijdens de Week van de Mantelzorg van 6 tot 10 november wordt in alle dorpen in Utrechtse Heuvelrug van alles georganiseerd. Bekijk via onderstaande link de brochure waarin staat wat er overal te doen is.

Bent u mantelzorger, laat u in het zonnetje zetten!  Tijdens de Week van de Mantelzorg en via de site van de gemeente kunt u het mantelzorgcompliment aanvragen. Het is toch heerlijk om naast alle extra zorgen, zelf ook eens die aandacht en zorg te ervaren.

Kent u een mantelzorger die ondersteuning nodig heeft maar wellicht niet op de hoogte is, wijs deze dan op de mogelijkheden die de gemeente biedt. Vergeet ook de jonge mantelzorger niet. Die zijn er ook maar blijven vaak uit beeld!

Klik hier voor meer informatie over de Week van de Mantelzorg