VVD Utrechtse Heuvelrug vóór duurzame en klimaatneutrale Heuvelrug mét kanttekening!

12 oktober jongstleden heeft de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug een plan aangenomen om in 2035 een duurzame en klimaatneutrale gemeente te zijn. Hiervoor is twee jaar geleden al het startschot gegeven. Het plan omvat een ambitieus uitvoeringsprogramma en een nog ambitieuzere routekaart. De VVD heeft ingestemd met het plan maar plaatst wel een kanttekening. De VVD vindt het van groot belang niet bij voorbaat zaken uit te sluiten om het belangrijkste doel, een klimaatvoetafdruk van 0 in 2035, te halen, maar denkt dat dit op deze manier niet haalbaar is.

Op dit moment zijn er in Utrechtse Heuvelrug heel veel huishoudens die 100% duurzame stroom kopen en gebruiken. Deze ‘early adopters‘ doen dat vaak uit ideële overweging, wonen in een appartement of monument of ontbreekt het aan financiële middelen om zelf grootschalige investeringen te doen. Op deze manier kunnen ze toch een steentje bijdragen aan een schoner klimaat) en een CO2-neutrale gemeente in het bijzonder.

Zoals de raad nu heeft besloten telt echter een energie-neutrale woning, bedrijf of instelling, waarvan een deel met groene stroom van buiten de gemeente is opgewekt, niet mee bij het bepalen van onze klimaatvoetafdruk. Inwoners en organisaties die veel moeite doen om energie te besparen, zonnepanelen plaatsen en allerlei andere maatregelen treffen om CO2 neutraal te worden, maar het nét niet redden, worden door deze starre richtlijnen uitgesloten en tellen niet meer mee. Ze raken hierdoor teleurgesteld, wat ten koste gaat van het noodzakelijk draagvlak. Dat is natuurlijk een gemiste kans!

Zeker omdat in de nabije toekomst niet alleen energie moeten worden opgewekt voor wonen, maar ook voor elektrisch vervoer. Dit betekent een nog grotere energiebehoefte en vraagt om een nog grotere inspanning.

In een recent interview in VNG magazine onderkent een wethouder van de gemeente Drechtsteden dat met de huidige techniek het simpelweg niet mogelijk is de benodigde energie voor wonen en mobiliteit zelf op te wekken en dat duurzame energieopwekking van buiten de eigen gemeente noodzakelijk is.

VVD Utrechtse Heuvelrug vindt dat het mogelijk moet zijn een deel van de duurzame energie elders te betrekken en mee te laten tellen in de klimaatvoetafdruk. Daarom pleit de VVD ervoor om, naast het stimuleren van het opwekken van duurzame energie binnen de gemeente, ook gebruik te maken van de geweldige ontwikkelingen elders. Laten we niet proberen zelf het wiel uit te vinden maar externe kennis en energie benutten, zodat de kans van slagen groter wordt dat we met elkaar die klimaatneutrale gemeente in 2035 ook echt bereiken.

VVD Utrechtse Heuvelrug - Ron van der Laan