‪1, 2, 3, 4, we wachten al zo lang... Wanneer is realisatie van bedrijventerrein Maarsbergen-Oost nu eindelijk eens een feit?‬

Een verouderd en verwaarloosd voormalig recreatieterrein voor 114 recreatiewoningen wordt, als het aan eigenaar Wolfswinkel ligt, omgetoverd in een nieuwe vestigingsplaats voor lokale bedrijven. De voormalige camping van 9 hectare ligt naast het huidige bedrijventerrein Maarsbergen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Het is de bedoeling dat 7 hectare bedrijventerrein wordt en 2 hectare natuur.

Bedrijven uit Maarsbergen en overige dorpen in Utrechtse Heuvelrug kunnen hier naartoe verhuizen, waardoor er ruimte vrij komt in de dorpen. Op deze vrijgekomen plaatsen kunnen dan woningen worden gebouwd, waarmee weer heel wat woningzoekenden tevreden worden gesteld en de leefbaarheid wordt verbeterd.  Eigenaar Wolfswinkel verhuist zelf ook naar het nieuwe deel van het bedrijventerrein. Op zijn huidige lokatie komen 24 woningen ingebed in het groen, waardoor het gebied ten zuiden van de Haarweg er veel mooier uit komt te zien.

De raad heeft het bestemmingsplan inmiddels goedgekeurd. Een aantal mensen en organisaties is het hier echter niet mee eens. Men vindt dat er natuurgebied wordt verwoest. Is het echter wel natuur geweest? In de ogen van de VVD niet. Het was en is nog steeds een ernstig vervuild voormalig recreatieterrein.  Helaas zijn we nu dus weer in afwachting van rechtzaken. Inmiddels was al een aanvang gemaakt met bomenkap. In afwachting van de uitspraak is dat nu door de rechter stilgelegd.

Het plan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein in Maarbergen is een mooi plan, dat door een betere verkeersafwikkeling rust en veiligheid brengt in Maarsbergen in het algemeen en de Haarweg in het bijzonder. De VVD hoopt dat we snel door kunnen want er is al zo lang gewacht, al meer dan 10 jaar!

Peter van der Zee