College Utrechtse Heuvelrug kondigt raadsvoorstel aan voor aanpak woonoverlast na vragen VVD Heuvelrug

De fractie van VVD Heuvelrug heeft vragen gesteld over lokaal gebruik van de Wet aanpak woonoverlast die per 1 juli 2017 in werking is getreden. De wet geeft een burgemeester nu extra mogelijkheden om woonoverlast aan te pakken.

Op dit moment kan woonoverlast alleen aangepakt worden enerzijds via lichte niet-juridische middelen als waarschuwingsbrieven en buurtbemiddeling of anderzijds via zware juridische middelen als ontbinding van de huurovereenkomst en/of sluiting van een woning vanwege ernstige overlast.

De nieuwe wet geeft de burgemeerster meer mogelijkheden. Hij kan nu bijvoorbeeld een dwangsom opleggen, waardoor woonoverlast beter kan worden aangepakt. De nieuwe wet kan ook helpend zijn in de aanpak van personen die als gevolg van psychische en/of gedragsproblematiek overlast veroorzaken en elk hulpaanbod weigeren.

Het college wil binnen twee maanden een raadsvoorstel in te dienen, zodat van deze nieuwe mogelijkheid in de wet gebruik gemaakt kan gaan worden in Utrechtse Heuvelrug en woonoverlast beter kan worden aangepakt.