Ron van der Laan op stap met het BOA Team Utrechtse Heuvelrug

In Utrechtse Heuvelrug zijn sinds enige tijd BOA's (Buitengewoon Opsporing Ambtenaar) actief. VVD raadslid Ron Laan mocht een middag en avond meelopen met 'onze' BOA Gert-Jan Visser.

Toen ik mij 's middags om vier uur in het cultuurhuis meldde, werd ik verwelkomd door het team bestaande uit drie jonge BOA's en Gert-Jan zelf voor een bijzondere avond, maar dat wist ik toen nog niet. De dienst begon met een briefing om vervolgens in de auto te stappen. Eerste activiteit betrof een controle in de stromende regen van een flat aan het Sitiopark in Doorn. Doel was vast te stellen of het klopt dat er zes personen op zo'n klein oppervlakte wonen.

Vervolgens naar het evenement Ventureland bij het Henschotermeer in Maarn voor een veiligheidsbriefing van de organisatie met de politie, beveiliging, EHBO, parkeren en BOA's.

Tijden het nuttigen van een bal gehakt in gesprek met een aantal agenten van ons district over wat ze meemaken en wat ze dwars zit. Er blijkt veel tijd en energie te gaan zitten in het omgaan, oppakken en vaak in bewaring zetten van verwarde personen. Dit loopt nog helemaal niet goed omdat de praktijk weerbarstiger blijkt dan de huidige wetgeving stelt. Ook in regelmatig terugkerende meldingen van vermissing, veelal jongeren van Valkenheide, gaat veel tijd zitten.

Na het eten met de BOA's een rondgang gemaakt over het evenemententerrein van Ventureland om toezicht te houden op gevaarlijke situaties, correcte fouillering en andere zaken.  Doel is om ervaringen terug te koppelen aan de organisatie waardoor het de volgende keer nog beter en veiliger kan.

Al met al een leerzame avond en een klein inkijkje in de werkzaamheden van onze BOA's en goede en prettige gesprekken over lokale uitdagingen en andere zaken.

Ron Laan - VVD Heuvelrug