VVD op de bres voor de bomen. Geen kaalslag aan de Driebergse Dennenhorst!

Aan de Dennenhorst in Driebergen dreigt een kaalslag. Aanleiding is de herinrichting van de Dennenhorst en omgeving na de vernieuwing van het riool. Overleg met bewoners van deze straten over de herinrichting is vastgelopen.

De straten hebben nu een inrichting die een typische signatuur is voor deze Driebergse wijk met een dubbele rij bomen en daardoor een lommerrijke uitstraling. Een  grote meerderheid van de bewoners wil dat zo houden. Het college wil echter de bestaande bomen vrijwel allemaal kappen en nieuwe bomen planten. Er zijn 2 varianten:  grotere bomen aan één kant of kleine boompjes aan twee kanten.

Waarom is deze kaalslag nodig? Bomen in de publieke ruimte moeten een minimale afstand hebben van 2 meter van een erfgrens. De meeste straten in Utrechtse Heuvelrug  zijn echter te smal en voldoen niet aan deze standaard. Massale kap van bomen in lommerrijke lanen dreigt, waardoor het karakter van een laan of wijk volledig verloren  gaat.

De vraag is, willen we dit? Willen we de signatuur van een wijk behouden of compleet vernietigen? Behoud is mogelijk als we maar technisch gesproken de wil kunnen  opbrengen om dat mogelijk te maken.

Als de regeltjes worden gevolgd betekent het dat veel straten met een lommerrijke uitstraling er anders uit moeten gaan zien. Veel van de straten in Driebergen, maar  ook in andere dorpen voldoen zoals gezegd niet aan de genoemde breedtes en bomen staan niet op de vereiste afstand tot de erfgrens of de weg. Willen we deze intensieve wijzigingen?

VVD raadslid Peter van der Zee heeft naar aanleiding hiervan vragen gesteld aan het college. Maandag 18 september wordt dit onderwerp besproken tijdens de Avond van de  Raad in het Cultuurhuis Doorn.

Naast de VVD zullen ook betrokken inwoners inspreken, meldt het AD.