Wanneer wordt de nieuwe Wet aanpak woonoverlast ingevoerd op de Heuvelrug?

Woonoverlast is een groot en onderschat maatschappelijk probleem. 1 juli 2017 is daarom de Wet aanpak woonoverlast in werking getreden. Deze wet geeft burgemeesters meer mogelijkheden om woonoverlast aan te pakken.

Momenteel heeft een burgemeester bij de aanpak van woonoverlast slechts twee keuzes: hij kan de overlastgever een waarschuwing geven, of hij kan hem uit huis plaatsen. De eerste optie is te licht, de tweede vaak te zwaar.

De nieuwe wet geeft een burgemeester dus ruimere bevoegdheden. Het geeft hem de mogelijkheid de overlastgever een specifieke gedragsaanwijzing te geven, bijvoorbeeld een verbod om ’s nachts muziek te draaien of een gebod om honden te muilkorven. Dit soort maatregelen, die nu nog niet mogelijk zijn, kunnen goed van pas komen bij een effectieve aanpak van woonoverlast.

De gemeenteraad moet echter beslissen of er behoefte is aan dit nieuwe instrument. Als dat het geval is, moet de gemeenteraad een verordening aannemen waarin de burgemeester de bevoegdheid krijgt deze nieuwe wet te gebruiken. De VVD fractie heeft de volgende vragen:

1. Bent u bekend met deze per 31 juli 2017 ingevoerde wet?
  2. Zou het toepassen van deze wet u kunnen helpen in de dagelijkse praktijk?
  3. Zo ja, kunt u dan een aantal voorbeelden geven?
  4. Kunt u aangeven of u voornemens bent om een Raadsvoorstel in te dienen waarin wordt voorgesteld om onze APV hierop aan te passen?
  5. Zo ja, op welke termijn mogen wij dit dan verwachten?

Ron van der Laan - Fractie VVD Heuvelrug