Meer prioriteit noodzakelijk voor criminaliteitsbestrijding

Veiligheid is een groot goed voor ons allemaal. Het handhaven ervan is dan ook een belangrijke overheidstaak. Dankzij inzet van velen daalde de criminaliteit tot 2016 in de Utrechtse Heuvelrug. Helaas is de criminaliteit in 2016 met 6% gestegen tot 1851 geregistreerde misdrijven. Dat zijn zo’n vijf misdrijven per dag. In de rest van midden Nederland daalde de criminaliteit met 6%. Vooral misdrijven met veel impact zoals woninginbraken (+28%) en geweld zoals bedreigingen en mishandelingen (+23%) zijn bij ons flink gestegen. Onze gemeente is een ideaal doelwit voor kwaadwillenden van buiten. We hebben een welvarende bevolking, een uitgestrekt grondgebied en je zit zo op de A12.

Veiligheid is een groot goed voor ons allemaal. Het handhaven ervan is dan ook een belangrijke overheidstaak. Dankzij inzet van velen  daalde de  criminaliteit tot 2016 in de  Utrechtse Heuvelrug. Helaas is de criminaliteit in 2016 met 6% gestegen tot 1851 geregistreerde misdrijven. Dat zijn zo’n vijf misdrijven per dag.  In de rest van midden Nederland daalde de criminaliteit met 6%. Vooral misdrijven met veel impact zoals woninginbraken (+28%) en geweld zoals bedreigingen en mishandelingen (+23%) zijn bij ons flink gestegen. Onze gemeente is een ideaal doelwit voor kwaadwillenden van buiten. We hebben een welvarende bevolking, een uitgestrekt grondgebied en je zit zo op de A12.

Gebruik van kentekenscanning met aankondiging hiervan bij invalswegen werkt goed tegen inbraken: het aantal daalt met ruim 60% bij inzet. De privacy is goed beschermd. De methode is vergelijkbaar met die om vervuilende auto’s uit steden te weren. Daarom willen we dat kentekenscanning meer wordt ingezet. Het is goed dat de gemeente via voorlichting inwoners en ondernemers stimuleert preventief bezig te zijn. Inwonersmeldingen van verdachte situaties via Waaks en Burgernet zijn belangrijk. 'WhatsApp-groepen voor buurtpreventie helpen ook.

Voorbereid zijn op  georganiseerde criminaliteit

We moeten ook alert zijn op vormen van criminaliteit die tot nu toe in onze mooie dorpen niet of slechts beperkt voorkomen, maar elders al wel een plaag vormen. In Noord-Brabant bijvoorbeeld voeren politie, justitie en gemeenten al jaren strijd tegen drugsbendes. Regelmatig worden daar op recreatieparken en bij boerderijen wietplantages en drugslaboratoria opgerold. De natuur wordt vervuild met synthetisch drugsafval. Gewone burgers worden meegezogen als toeleveranciers van deze ‘industrie’.  Het verdiende drugsgeld wordt via malafide bedrijven witgewassen. Gemeenteambtenaren worden bedreigd als ze hun handhavende werk verrichten.  Door een intensieve aanpak door justitie wijken drugsbendes nu uit naar andere gebieden.

In onze gemeente  zijn al bedrijven gesloten wegens witwaspraktijken: bij enkele handhavingszaken zijn er meerdere criminele feiten geconstateerd. Gelukkig is de last van dit soort vormen van drugscriminaliteit nog beperkt, maar we moeten er wel hard aan werken dat dit zo blijft.

Voor een succesvolle aanpak van en preventie tegen georganiseerde misdaad is goede straatinformatie essentieel: wijkagenten, Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s), boswachters, jeugdwerkers en gemeentelijke handhavingsambtenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Inwoners en ondernemers zullen verdachte informatie moeten delen. Handhaving kreeg bij ons weinig prioriteit de afgelopen jaren. Er is geen langjarig budget voor ambtenaren om het wettelijke minimale handhavingsniveau te behalen. Voor de tweede BOA is er geen structureel budget . Mede om te voorkomen dat we in een Noord-Brabantse situatie belanden, zullen we als gemeente daarom hoge prioriteit moeten geven aan het voorkomen en bestrijden van criminaliteit.

VVD Utrechtse Heuvelrug