VVD fractie stemde tegen het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan

Tijdens de raadsvergadering van 16 maart heeft de VVD fractie tegen het door het college ingebrachte uitvoeringsprogramma GVVP 2017-2021 gestemd. Wij vonden het onverantwoord om meer dan 6,5 miljoen euro aan voornamelijk fietsverbindingen in het buitengebied uit te geven terwijl er weinig animo bij de meerderheid van de raad was om echte knelpunten op te lossen. Met een volgens de VNG(Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en de BNG(Bank Nederlandse Gemeenten) nu al zeer hoge schuldquote van onze gemeente, vindt de fractie het onverstandig om deze nog verder te verhogen. Dit was ook een belangrijke reden waarom de VVD tegen het voorstel stemde. Wij hebben de plannen ook vanuit het financiële spectrum beoordeeld en welke gevolgen dit heeft voor onze begroting cq schuld.

Beoordeling Verkeersplan

Hierbij ging de fractie niet over één nacht ijs. Wekenlang heeft de fractie van de VVD commissievergaderingen bijgewoond, gesproken met inwoners en steun gezocht voor onze wijzigingsvoorstellen bij andere partijen. Helaas kregen wij onvoldoende support bij een paar door ons ingediende veranderingen waardoor de fractie tegen het gehele plan stemde.

Het GVVP

Het uitvoeringsprogramma GVVP behelst het investeren in een aantal projecten zoals bijvoorbeeld een recreatieve fietsverbinding van Amerongen naar Wijk bij Duurstede voor 1,25 miljoen en het verbeteren van de fietsveiligheid in het buitengebied voor 2,7 miljoen. Daarnaast koos de raad ook nog voor een aantal kleine projecten. Meer dan 60% van het budget wordt de komende jaren besteed aan fietsverbindingen. De VVD fractie vindt het goed om te investeren in goede en veilige fietsverbindingen, maar tegelijkertijd ook oog te houden voor andere verkeersknelpunten. Voor dat laatste is in het GVVP onvoldoende aandacht.

Financiën

Als VVD konden wij instemmen met het grootste deel van deze plannen maar vonden met name de ongevraagde en zeer dure aanleg van een verlaagd fietspad op de verstevigde dijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede financieel onverantwoord. Bovendien is het maar zeer de vraag of het gereserveerde budget van 1,25 miljoen wel voldoende is. Het gevolg is bovendien dat het GVVP in haar budget geen ruimte meer heeft voor het oplossen van urgente problemen die zich mogelijk in de komende jaren kunnen voor doen. De gemeente heeft zich daardoor in het kader van onze verkeersproblematiek inflexibel gemaakt voor het welzijn van haar inwoners.

VVD wijzigingsvoorstellen

Een van de door ons bereikte punten was het naar voren halen van de werkzaamheden aan de Koenestraat in Amerongen. Al vele jaren pleiten de inwoners om aanpassingen aan hun straat om de verkeershinder te beperken. In het verkeersplan stond uitvoering hiervan gepland in 2021 maar de VVD fractie vond dat veel te laat en heeft voorgesteld dit een aantal jaren naar voren weten te brengen. Ook kregen wij steun voor het snel laten uitvoeren van de werkzaamheden aan de Amersfoortseweg in Doorn.

Helaas lukte het ons niet om de raad en de wethouder te overtuigen om geld beschikbaar te stellen voor eenvoudige aanpassingen aan de Boswijklaan in Doorn. De bewoners ondervinden veel hinder van de grote voertuigen die de hoge en versleten drempels moeten nemen op weg naar het bedrijventerrein dat er achter gelegen is.

Hoe nu verder?

Ofschoon wij tegen het GVVP hebben gestemd zal het de komende jaren grotendeels worden uitgevoerd omdat de meerderheid van deze Raad het heeft goedgekeurd. Bij een aantal projecten zal vooraf eerst onderzoek worden gedaan en vervolgens op basis van de uitkomst verder worden uitgewerkt. We vinden het belangrijk dat de verkeersveiligheid bij scholen wordt aangepakt cq verbeterd. Wij steunen het ook van harte om de fietspaden van Amerongen naar Veenendaal en van Driebergen (Traay) naar Zeist te verbeteren. Maar wij zijn er absoluut op tegen om bijna 4 Miljoen uit te geven voor nieuwe fietspaden in het buitengebied waarvan de noodzaak nog onduidelijk is. Tijdens de verkiezingen komen wij hier zeker op terug. Wat ons betreft wordt het GVVP na de verkiezingen geëvalueerd en eventueel opnieuw ter discussie gesteld.

Evert de Boer