Zwembad de Zwoer in Driebergen open tot 2036, Woestduin in Doorn zeker open tot 2022

De VVD vindt het belangrijk dat de gemeente over voldoende overdekt zwemwater beschikt. Zowel voor zwemles, ouderen, gehandicapten, wedstrijdzwemmers als voor recreatieve zwemmers. De VVD is er trots op dat we in onze gemeente een actief sportbeleid hebben waardoor er meer dan gemiddeld wordt gesport. Zwembaden verhogen ook onze aantrekkelijkheid als vakantiebestemming.

Historie

Er wordt al zo’n tien jaar gesproken over de toekomst van onze overdekte zwembaden: De Zwoer in Driebergen en Woestduin in Doorn. Deze twee zwembaden trekken zo’n 350.000 bezoekers per jaar. Sinds het bedrijf Laco de exploitatie heeft overgenomen, zijn de bezoekersaantallen gestegen en de kosten gedaald. De concessies aan Laco voor beide zwembaden eindigen op 1 september 2017 waardoor de raad moet besluiten over de toekomst.

Eind 2015 kwam het college met een aantal opties waaruit bleek dat één nieuw bad niet slim is omdat we hierdoor:

·       twee keer zoveel geld kwijt zijn als nu voor dezelfde hoeveelheid zwemwater, of

·       veel minder zwemwater voor het huidige budget: er komt dan een klein zwemles- en wedstrijdbad. Voor recreatiezwemmen en bijv. aquajogging is dan geen ruimte meer.

Alleen D66 wil een kleiner nieuw zwembad.

Zwembad de Zwoer

In februari ontvingen we het voorstel om De Zwoer tot 2036 open te houden. Dit vinden we als VVD slim, het is een topvoorziening met 265.000 bezoekers per jaar. Door nu te besluiten voor een periode van 19 jaar kan het bedrijf Laco rendabel investeren in onder andere duurzaamheid (vooral energiebesparingen). Dit kost ons per jaar €355.000 aan subsidie.

Zwembad Woestduin

Het college stelde echter ook voor om per 1 september 2017 de subsidie voor Woestduin te beëindigen. Laco vraagt € 100.000,- subsidie per jaar, hetgeen lager is dan de huidige bijdrage van €155.000. Sluiting is een probleem omdat er geen oplossingen zijn voor de 85.000 jaarlijkse bezoekers:  in het drukbezette De Zwoer is geen plaats voor de zwemlessen, de Doornse zwemvereniging,  ouderen die hier hun conditie op peil houden en leden van de duikclub. Vanwege de dreigende sluiting zat de publieke tribune daarom tot drie keer toe afgeladen vol met Woestduin supporters.

De VVD wil Woestduin in ieder geval openhouden zolang de Mariniers er nog zijn: dat is tot 2022. Dan is er ook tijd om oplossingen te vinden.  Samen met CU en BVH hebben we daarom een amendement ingediend om Woestduin open te houden tot 2022. De noodzakelijke  jaarlijks subsidie  van € 100.000,- vinden we verantwoord doordat het totale subsidiebedrag voor overdekte zwembaden in enkele jaren is verlaagd met  bijna 30% per jaar).  Dit amendement is aangenomen.

Uitkomst

Tijdens de raadsvergadering van 16 maart bleek dat Laco Woestduin nog vijftien jaar wil exploiteren voor €100.000 per jaar. Omdat dit aanbod nog niet formeel was, kon hier geen besluit over genomen worden. De wethouder moet binnen een half jaar met een voorstel voor Woestduin na 2022 komen.

Het geamendeerde raadsvoorstel, waarin dus ook staat dat de Zwoer open blijft tot 2036, werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen. De VVD is zeer tevreden met deze uitkomst.

Rob Jorg                                                         Paul Kelder