Gemeente-ambtenaren toch met belastinggeld vervroegd met pensioen

Het college had €450.000 extra budget gevraagd om ambtenaren vanaf 64 jaar vervroegd met (deeltijd) pensioen te laten gaan. Hiermee wil men twee problemen oplossen: Oudere medewerkers die het lastig vinden om mee te komen deels te laten uitstromen en hiervoor in de plaats jongere ambtenaren aannemen. In dit bedrag was €200.000 gereserveerd om een RVU (= Regeling Vervroegd Uittreden) boete van de fiscus te bekostigen. De VVD was tegen het voorstel van vroegpensioen en het betalen van de boete. Dit omdat het rijk wil tegengaan dat ouderen vanwege hun leeftijd (deels) worden ontslagen. Hoewel de raad een VVD-motie heeft aangenomen dat we geen RVU boeten willen betalen heeft de raad toch ingestemd met €200.000 extra budget om 64+-medewerkers met (deeltijd) vroegpensioen te laten gaan.

Het was lang spannend

Op 6 oktober hadden we een stuk op de VVD-afdelingssite gepubliceerd dat nog meer achtergronden geeft (link). Er was ter wijziging van het collegevoorstel een amendement ingediend  door D66, GL/PvdA, SGP en CU (samen goed voor 13 van de 29 zetels) dat ertoe leidt dat er €200.000 extra belastinggeld wordt besteed aan (deeltijd) vroegpensioen.

Twee VVD-moties

We hadden als VVD twee moties ingediend. Een motie ging erover dat we geen afspraken met medewerkers maken die leidde tot de RVU-boete. Deze motie werd ruim aangenomen. De tweede VVD-motie verzocht het college om meer in te zetten op een integraal levensfase personeelsbeleid. Deze motie was mede ingegeven door het feit dat de afgelopen jaren jongere medewerkers in groten getale vertrokken. Hierdoor is die €200.000 extra budget niet alleen oneerlijk t.o.v. andere werknemers die tot hun 67ste moeten werken maar ook zeer ondoelmatig. Vooraf aan de raadsvergadering hadden we de steun van 13 raadsleden (VVD, CDA en BVH). De SP had de beslissende stem en twijfelde lang. Uiteindelijk koos de SP om gemeente-ambtenaren te bevoordelen met belastinggeld t.o.v. andere werknemers in Nederland. Het amendement werd aangenomen en de tweede VVD-motie verworpen.

Rob Jorg