De toekomst van ons fraaie landschap

In de Kaap van donderdag 8 september en op de website van deze krant konden wij tot onze verbazing een artikel lezen met de kop ‘Naafs wil gaan bouwen buiten de dorpskernen’ én ‘Naafs: Uitzicht is niet heilig’. Kennelijk is het nodig om buiten de rode contouren te gaan bouwen. Wat zou dat kunnen inhouden?

Ons fraaie landschap en onze prachtige natuur wordt beschermd door de rode contour. De rode contour geeft nauwkeurig de grens aan van de bebouwde kom van ieder dorp.

Daarbinnen is woongebied; daarbuiten is landelijk gebied of natuur. Het zou dus inhouden, dat we stukken natuur of landschap gaan verliezen en nieuwe woonunits of wijken gaan bouwen in het landschap dat zo kenmerkend is voor de Utrechtse Heuvelrug.

Reden genoeg voor raadslid Peter van der Zee om in de raad van 15 september vragen te stellen. Heeft het college de intentie om agrarisch landschap en natuurgebieden op te offeren voor significante uitbreiding van onze dorpen? Wil het college onze gemeente veranderen in een groeigemeente als Leidse Rijn, Veenendaal of Woudenberg?

Het college gaf aan, dat het artikel niet op die manier geïnterpreteerd moest worden. Zaken waren uit hun verband gerukt. Peter van der Zee wees erop, dat we ons aan de bestaande regelgeving moesten houden, die voornamelijk stuurt op behoud van onze landschappelijke waarden en dat de doelstelling om woningen bij te bouwen zeker de eerste 10 jaar binnen de rode contouren kan plaatsvinden. Dat werd door het college bevestigd. En mocht er daarna behoefte zijn aan nog meer woningen, dan kan dat alleen maar plaatsvinden met een brede maatschappelijke discussie en een raadsbesluit over of de rode contouren überhaupt gaan wijzigen.

Voorlopig dus niks aan de hand. Een misverstand.

Peter van der Zee