Nieuws uit de Samenleving

De samenleving is volop in beweging en dat geeft genoeg stof tot bijpraten. Een kleine maar belangrijke greep:

Transitie Sociaal Domein

Het zijn drukke tijden voor raads- en commissieleden die het Sociaal Domein als speerpunt hebben. Het is de tijd van keuzes maken en evalueren. Hebben we het goed geregeld in de dorpen? Krijgen onze inwoners de zorg die ze nodig hebben? Waar is geld over en hoe gaan we daarmee om? Het is belangrijk voor de Raad om de vinger aan de pols te houden zodat we weten of het beleid dat is uitgezet nog past of mogelijk bijgesteld moet worden. Twee jaar na de invoering van de transities zijn al veel zaken goed geregeld in de Heuvelrug. Maar er zijn ook zorgen. Kinderen die thuiszitten in plaats van naar school te gaan. Om uiteenlopende redenen, maar het moet wel aangepakt worden. Krijgen ouderen wel voldoende huishoudelijke hulp? Om te weten hoe inwoners de zorg ervaren wordt er een groot Cliëntenonderzoek gestart. De VVD heeft erop gewezen dat de gemeente de zaken goed moet regelen, maar hoe de inwoner de zorg ervaart wordt voor een belangrijk deel wordt bepaald door de wijze waarop de zorgverlener de hulp biedt. Die komt immers bij de mensen thuis. Dat aspect moet dan ook zeker worden meegenomen. Vanuit de VVD houden Paul Kelder en Franca Kerstens de vinger aan de pols en leggen regelmatig hun oor te luisteren in de samenleving om te horen of onze beleidsuitgangspunten nog waar gemaakt worden. Wij staan altijd open voor uw ervaringen. Deel ze met ons zodat we kunnen werken aan een nog betere zorg.

Vijver Oranjelaan in zorgelijke staat

Inwoners van de Oranjelaan maken zich zorgen over het slechte onderhoud aan hun vijver. Franca Kerstens was bij de protestbijeenkomst om zelf de zaak in ogenschouw te nemen. Samen met twee collega-raadsleden heeft zij vragen gesteld aan de wethouder.

Eerste Ladies Night groot succes

Dinsdag 20 september is in het Cultuurhuis de eerste Ladies Night gehouden. Jolanda Gerritsen voor GL/PvdA, Marian van Driel voor D66 en Franca Kerstens voor de VVD blijken succesvol samen te kunnen werken om inspirerende meetings te organiseren. Vorig jaar ging het tweemaal om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nu ligt de focus op het meer betrekken van vrouwen bij het maatschappelijk debat en bij de politiek. Het was een hele leuke avond en er komt zeker een vervolg.

Op de agenda

• Binnenkort krijgt de Raad het Integraal Huisvestings Plan voorgelegd waarin staat aangegeven hoe de gemeente tegemoet gaat komen aan zijn zorgplicht ten aanzien van de bouw, renovatie en vernieuwbouw van scholen. Hoe duurzaam wordt er gebouwd is een van de thema’s die nog verder uitgediept moesten worden en waardoor er voor de zomer geen IHP vastgesteld kon worden. Tegelijk met de begrotingsbesprekingen komt het op onze agenda. Voor een school in Driebergen betekent het vertraging in de uitvoering van de plannen. De bouw van scholen als de Kameleon en het Revius kon gewoon doorgaan want die besluiten waren al genomen.  De VVD is erg blij dat er voor de zomer een goed besluit is genomen over de huisvesting van de Ontdekkingsreis. Die zitten nu naar volle tevredenheid in de gebouwen aan het Jagerspad. Een oplossing waar wij van het begin af aan al voorstander van waren.

• De VVD heeft in tijdens de Open Agenda Samenleving vragen gesteld over thuiszitters. Wethouder Veldhuizen erkent dat er een probleem is en gaat daarover snel met de Raad het gesprek aan. De intentie is in ieder geval om hier snel goede afspraken over te maken.