Toch een ecoduct tussen Maarn en Doorn

Onderdeel van het provinciale coalitieakkoord is de aanleg van een aantal ecoducten over N-wegen. Binnen onze gemeente gaat het om de N227 (tussen Maarn en Doorn) en de N226 (tussen Leersum en Maarsbergen). Voor het ecoduct over de N227 moet het bestemmingsplan worden aangepast. Vanaf het begin heeft de VVD, samen met een paar andere partijen, grote twijfels over het nut en de noodzaak van dit ecoduct over een provinciale weg.

We werden gesteund door de lokale natuurorganisaties, verzameld in de Federatie Groene Heuvelrug (FGH). Dit leidde tot een nieuw rapport wat de Raad zou moeten overtuigen dat het ecoduct nuttig en noodzakelijk was.

Lange tijd leek het erop dat het vele werk van de fracties van VVD, D66 en BVH zijn vruchten zou afwerpen. Wat in dit geval zou betekenen dat de Raad niet akkoord zou gaan met de gememoreerde bestemmingsplanwijziging.

Nog begin september bleek in de bijeenkomst van de Commissie Ruimte dat een meerderheid van de partijen (VVD, D66, BVH met SP) tegen het ecoduct was. En dat om vele redenen:

• De bewust gekleurde cijfers in de in opdracht van de provincie gemaakte quickscan
  • Aantasting van de natuur en de fraaie bomenrij tussen Maarn en Doorn
  • Het vernietigen van mogelijk archeologische waarden Het feit dat het door ons voorgestelde alternatief (faunatunnel met lichtdoorlatend dak, een zgn. CAT-tunnel, met Wildwaarschuwingssysteem) vrijwel even effectief zou zijn als het ecoduct
  • De kosten van aanleg van het ecoduct bijna 10 maal zo hoog zouden zijn als het alternatief (3,5 Miljoen ten opzichte van 350 Duizend)
  • En niet in de laatste plaats: ook de Federatie Groene Heuvelrug was tegen het ecoduct.

Maar in de raad van 15 september jl. werd het amendement van VVD (met BVH), bedoeld om het ecoduct niet te laten bouwen, met 15 tegen 13 stemmen verworpen. Op het laatste ogenblik bleek D66 verdeeld te hebben gestemd, waarvan 3 van de 5 tegen het amendement, met name omdat de provincie middels een provinciaal inpassingsplan toch wel het ecoduct zou realiseren. Maar dat wisten we al een half jaar!!

Een schrale troost was dat een motie van VVD en D66 betreffende de N226 (Maarsbergen-Leersum) wel werd aangenomen. Die moet ervoor zorgen dat er meer inspraak komt bij de voorgenomen realisatie van een ecoduct over deze weg. Waarbij tevens werd vastgelegd dat alle alternatieven, en dus niet alleen een ecoduct, op effectiviteit en kostenefficiency zullen worden onderzocht.

Evert de Boer