Een ecoduct tussen Maarn en Doorn?

Om robuuste verbindingen te maken voor de natuur wil de provincie over de N227 en N226 ecoducten bouwen. De raad van de gemeente UH zou dat moeten goedkeuren. Maar willen we dat wel? Let wel, de VVD onderkent en onderschrijft zeker ook het realiseren van verbindingszones, nodig voor het in stand houden van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Maar de vraag is dan: moet dat een ecoduct zijn? Niet veel mensen zullen blij worden van zo’n grote betonnen kolos in de natuur. Omdat een ecoduct tenminste 50 meter breed dient te zijn moeten vele hectares natuur en bos opgeofferd worden. De aanwezige biotoop wordt grondig vernield en heeft heel veel jaren nodig voor herstel. En dat dan nog los van de kosten. De beide ecoducten (N227 en N226) moeten samen zo’n 10 miljoen euro kosten!

Maar is er dan een goed alternatief?

Na vele gesprekken met deskundigen en bestudering van vele rapporten kwamen we tot de conclusie: een ecoduct is niet noodzakelijk! En vonden we ook het (veel goedkopere!) alternatief. Een Comfort Animal TransferTunnel (CATT, filmpje!) in combinatie met een wildwaarschuwingssysteem met eventueel een maximum snelheid van 60 km. op de N227 tussen Maarn en Doorn.

In ons ordevoorstel ( ingediend door VVD, D66, BVH en CU) in de raadsvergadering van 14 april jl. heeft de raad besloten het vaststellen van het bestemmingsplan op te schorten en het college te verzoeken in de komende maanden met de provincie en FGH (Federatie Groene Heuvelrug) een onafhankelijke quick-scan uit te voeren waarbij de voorgestelde bouw van het ecoduct N227 en het voorgestelde alternatief met elkaar worden vergeleken. En tot september is daar mooi de tijd voor want vanwege de faunawet mogen er in de natuur tijdens de zomerperiode geen verstorende activiteiten voor dieren plaats vinden. In de toelichting hebben we voor de geïnteresseerden een wat uitgebreidere omschrijving gegeven van de CATT en het wildwaarschuwingssysteem.

Uiteraard zijn we bijzonder nieuwsgierig naar het resultaat van de quick-scan. Stel dat die ten gunste is van ons alternatief. Zou de provincie dan over haar eigen schaduw heen kunnen stappen en afzien van een ecoduct op de N227? En daarna ook op de N226? De tijd zal het leren. En mocht het zo zijn, dan kan de provincie de besparing mooi gebruiken voor het verbeteren van de fietspaden in onze mooie gemeente.

Evert de Boer
Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug

Toelichting:                                                                                                                                                                          Het probleem met de huidige faunapassages is voor met name amfibieën en reptielen dat deze als koud en donker worden ervaren, iets waar deze dieren niet van houden. Het uitstekende alternatief is de Comfort Animal TransferTunnel van Arcadis. Deze faunatunnel bestaat uit een rechthoekige tunnelbak die is afgedekt met een lichtdoorlatende betonlaag. Verder bevindt zich in de tunnel een warmtekussen met temperatuurregelende kristallen. Verlichting is ook aanwezig: deze wordt middels piëzo-elementen aangedreven door langsrijdend verkeer.
Een wildwaarschuwingssysteem is een automatisch systeem dat weggebruikers waarschuwt als wild de weg wil oversteken. Het wordt toegepast als alternatief voor een ecoduct, met name als kosten een probleem zijn. Bij dit systeem worden hekken geplaatst, met op een bepaalde locatie een opening waar het wild kan oversteken. In deze opening staan lasers die het wild detecteren. Als wild gedetcteerd wordt, wordt het waarschuwingssysteem geactiveerd. De maximumsnelheid wordt dan verlaagd van 80 naar 50 km/uur middels elektronische borden. Uit onderzoeken in Overijssel op 2 provinciale wegen vorig jaar bleek het aantal door gereden dieren (reeën) met 94% te zijn terug gebracht. Door de maximum snelheid op de N227 tussen Maarn en Doorn terug te brengen naar 60 km/uur kan het resultaat bijna 100% worden. Nagenoeg hetzelfde dus als een ecoduct.