DE ONTDEKKINGSREIS

De zoektocht naar een definitieve locatie voor basisschool ‘De Ontdekkingsreis’ is eindelijk beëindigd. In de raad van 14 april jl. is het definitieve besluit gevallen: de school betrekt de gebouwen van ’t Oostrom en/of de Dolfijn Zuid, beide aan het Jagerspad in Driebergen. De school wilde zelf een nieuwe school voor 120 leerlingen aan de Sportlaan. Zowel qua leerlingenaantal als qua optie ‘nieuwbouw’ viel deze wens van de school buiten de kaders die voor elke basisschool in de gemeente gelden. De VVD gelooft sterk in gelijkwaardigheid en vindt dat elke school en elke leerling daarom gelijk behandeld moeten worden. Dus ook geen uitzonderingen op de regels voor welke vorm van onderwijs ook. Omdat de meeste andere fracties dit ook vonden, kon de wens van de school niet rekenen op een meerderheid.

Aan de school is wel de toezegging gedaan dat bij groei van het aantal leerlingen niet uitgeweken hoeft te worden naar leegstaande lokalen van andere scholen. Gezien het specifieke schoolconcept van de Ontdekkingsreis heeft deze school – tegen de landelijke trend in – mogelijk groeipotentie, maar heeft deze mede vanwege de povere uitstraling van de huidige locatie (een deel van een voormalig asielzoekerscentrum in Doorn) geen groei kunnen laten zien. Ook zou volgens de regels gebouwd moeten worden voor 61 leerlingen, maar in een gezamenlijk overleg waren alle scholen in Driebergen het erover eens dat kan worden uitgegaan van 81 leerlingen voor de Ontdekkingsreis (ongeveer overeenkomend met het huidige aantal leerlingen). Daarmee konden de VVD-fractie en de meeste andere fracties instemmen.

Het gebouw ’t Oostrom aan het Jagerspad is zeer geschikt voor de onderbouw en reeds prachtig gerenoveerd met duurzame materialen. Daar zullen slechts geringe aanpassingen hoeven plaatsvinden. De bovenbouw gaat waarschijnlijk tijdelijk naar een gedeelte van het voormalige gebouw van De Dolfijn Zuid. Hoe het definitieve huisvestingsplan eruit gaat zien wordt momenteel door partijen uitgewerkt. Gestreefd wordt wel naar het zo snel als mogelijk overgaan naar de nieuwe locatie.

Wij zijn tevreden dat de andere partijen zich voor het merendeel hebben uitgesproken voor deze optie. Alleen D66 bij monde van Hugo Prakke leek een fel tegenstander. Hoewel aangesproken en uitgedaagd tot het streven naar consent (geen overwegend bezwaar), wilde hij de andere partijen erg lang niet tegemoetkomen. Jammer voor een partij die anderen wel aanspreekt hierop maar als puntje bij paaltje komt zelf niet in staat of bereid leek om te komen tot een breed gedragen oplossing. D66 wilde veel verder gaan in de toekenning van middelen aan de school dan op basis van onze eigen kaders is toegestaan. Op de vraag hoe D66 deze extra kosten, die vanuit het gelijkheidsbeginsel ook aan andere scholen toegekend zouden moeten worden, zou betalen kwam geen reactie. De heer Prakke ging naar onze mening te ver door te suggereren dat alleen zijn partij oog had voor Onderwijs. Een mening waartegen wij fel van leer zijn getrokken. Immers, er is reeds heel veel onderzocht en uitgewerkt. Er is veel tijd, energie en vooral geld gestoken in het vinden van een oplossing voor de huisvesting van de school waar alle partijen achter konden staan. Daardoor is naar ons idee bij de ouders veel te lang de suggestie gewekt dat in dit geval fors afgeweken zou kunnen worden van de uitgangspunten die voor de bouw van een basisschool gelden.

Gelukkig is er nu een einde gekomen aan de lange zoektocht. De ouders, schoolleiding, medewerkers en de leerlingen kunnen zich nu richten op een mooie toekomst op een naar onze mening mooie locatie.

Franca Kerstens

Raadslid VVD Utrechtse Heuvelrug