Tekst uitgesproken door Rob Jorg, ter gelegenheid van het afscheid van commissielid Hermannus Stegeman

“Hermannus, de reden dat je de actieve lokale politiek verlaat, heeft binnen ons VVD fractieteam gezorgd voor gemengde gevoelens.

Enerzijds zijn we blij voor jou dat je bent aangenomen voor de baan die je graag wilt. Ook zijn we verheugd dat onze inwoners en ondernemers nog meer van jouw kwaliteiten kunnen genieten doordat je verantwoordelijk wordt voor de digitale dienstverlening van onze gemeente. We vinden het ook dapper dat de gemeente iemand aanneemt met een hele andere achtergrond dan je zou verwachten. Blijkbaar neemt de gemeente de voorgenomen cultuurverandering serieus.

Anderzijds betekent deze baan dat je niet meer een politiek actieve rol kun spelen in onze gemeente. Dat zou een ongewenst belangenconflict geven. Hierdoor zullen we jouw tomeloze energie en ondernemingsgeest moeten missen binnen ons fractieteam.

Je was de afgelopen twee jaar onze woordvoerder voor economie, ondernemersbeleid, recreatie & toerisme, gemeentelijke dienstverlening en ICT. Maar binnen ons team was je meer. Je zorgde ervoor dat we richting onze leden en kiezers veel verantwoording afleggen door actieve communicatie o.a. via de sociale media. Daarnaast bent je een echte netwerker. Je kent iedereen. En iedereen kent jou. Vooral in Maarn waar je je o.a. inzet voor de Twee Marken. Maar ook vele ondernemers, zowel op de Heuvelrug als ver daarbuiten. En niet te vergeten binnen de VVD. Zo heb je er onlangs nog voor gezorgd dat iedere VVD-afdeling in Nederland verplicht een bestuurslid communicatie moet benoemen.

Je zou kunnen zeggen dat het huidige college een meesterzet heeft gedaan door jou deze baan aan te bieden. Dat betekent namelijk een aderlating voor ons liberale team. Ik weet beter. Je hebt zelf gereageerd op een vacature. Die vacature is wel onder je aandacht gebracht via twitter door een raadslid van één van de wethouder leverende partijen, dat dan weer wel.  Uiteindelijk ben je in een reguliere sollicitatieprocedure als de meest geschikte kandidaat boven komen drijven. Daar zijn we natuurlijk trots op.

Je bent ook een echte liberaal die houdt van het politieke debat. Ook over onderwerpen die de lokale politiek overstijgen. Ik denk bijvoorbeeld aan mooie discussies die we onlangs nog hebben gevoerd over het basis inkomen en de positie van ZZP-ers.

Dat je geen onderdeel meer uitmaakt van ons fractieteam zal niet alleen voor ons, maar ook voor jou wennen zijn. We maken ons ook zorgen. Wat ga je nu doen op al die vrije avonden? Wordt dat niet cold turkey afkicken?

Om je door deze ongetwijfeld moeilijke ontwenningsperiode heen te helpen bieden we je hierbij de politieke memoires aan van een landelijke politica die in 2005 nog door de JOVD is uitgeroepen tot liberaal van het jaar.

We wensen je heel veel succes en plezier in je nieuwe baan. We zullen je missen.”

Rob Jorg

VVD fractievoorzitter