Vervolg op VVD vragen over “Grote chaos met WOZ in Utrechtse Heuvelrug”

Op maandag 15 februari stond er een artikel in Algemeen Dagblad onder de kop ”Grote chaos met WOZ in Utrechtse Heuvelrug”. De problemen met de WOZ zijn naar boven gekomen doordat de gemeente per 1 januari samen met andere gemeenten en het waterschap Stichtse Rijnlanden de belastingen gaat innen. Dit Algemeen Dagblad artikel was voor ons reden om vragen te stellen in de commissie vergadering van 18 februari.

(Link naar artikel) en (link naar VVD-vragen) 

Is onze gemeente nog wel betrouwbaar bij het heffen van belasting?
Het op een juiste en transparante wijze heffen van belastingen is één van de belangrijkste taken van de overheid. Inwoners en ondernemers moeten erop kunnen vertrouwen dat dit goed gebeurt. De taxatie van gebouwen is belangrijk voor een juiste belastingaanslag. Dat moet kloppen bij een betrouwbare overheid. Tijdens het opstellen van de vragen heeft de VVD het evaluatierapport, waar het kranten artikel op is gebaseerd, kunnen bestuderen. Wij werden heel droevig van de inhoud.

Wethouder weigert verduidelijking te geven over de chaos
Tijdens de commissie vergadering wilde wethouder J.W. van Dongen (D66) niet ingaan op vragen over het rapport. Volgens hem betrof het “een concept rapport dat nog niet is gevalideerd door de opdrachtgevers”. De wethouder is één van de opdrachtgevers. “De conclusies in het rapport zijn voorbarig”, volgens de wethouder. Hij voegde daar nog aan toe: ”Dat er sprake is van een WOZ chaos is lariekoek”. De VVD hoopt dat dit klopt. We moeten tot midden maart wachten voordat het officiële evaluatierapport er is.

De VVD heeft in het rapport het woord ‘concept’ nergens gezien. Op onze vraag of ook de geconstateerde feiten ‘voorbarig’ zijn gaf de wethouder geen duidelijk antwoord. Hij gaf wel toe dat hij enkele problemen ‘deels herkende’, welke dat zijn vertelde hij niet.

In het rapport staat o.a. dat er op 5 oktober 2015 al problemen bekend waren bij de gemeente. In het raadsvoorstel om de belastingen samen met andere gemeente te gaan innen van 13 oktober wordt hier niets over gezegd. Integendeel,  op 29 oktober  heeft de wethouder de raad nog overtuigd dat deze gezamenlijke belasting inning kosten zou besparen en de dienstverlening zou verbeteren. Blijkt nu het tegendeel? In het krantenartikel staat dat het de gemeente €600.000 gaat kosten om de boel op orde te krijgen. Heeft de wethouder vooraf wel goed onderzocht of de samenwerking wel kan?

VVD vindt trage beantwoording slechte zaak
Het evaluatierapport is van 13 januari. We moeten tot midden maart wachten. De wethouder heeft blijkbaar twee maanden nodig om een rapport te valideren. Onbegrijpelijk. Dit is niet doortastend.

De VVD wil sneller antwoord krijgen op vragen als:

  • Wat klopt er niet in de WOZ administratie en hoe gaat de gemeente dit corrigeren?
  • Kloppen alle belastingaanslagen voor 2016 wel?
  • Is het voorstel om toe te treden tot de belastingsamenwerking wel goed doordacht geweest?
  • Had de raad wel alle informatie  toen we besloten tot de samenwerking?
  • Had de wethouder niet sneller corrigerend moeten optreden?
  • Waarom is de raad niet geïnformeerd over de problemen?

De VVD vindt het slecht dat de onzekerheid voor de belastingbetalers nog minstens een maand blijft bestaan.

PS: Graag verneemt de VVD uw ervaringen met de WOZ aanslag van dit jaar. Hiervoor hebben we een korte enquête. We waarderen het zeer als u deze wilt invullen. Link enquête

Rob Jorg

Fractievoorzitter VVD Utrechtse Heuvelrug