Dalende criminaliteitscijfers, maar ook zorg

In een onlangs verschenen persbericht van de gemeente over de criminaliteitscijfers 2015 in onze mooie gemeente Utrechtse Heuvelrug, zegt burgemeester Naafs dat deze in positieve zin de verwachtingen overtreffen, maar dat we niet achterover kunnen leunen. Dat laatste spreekt de VVD fractie erg aan want de veiligheid van onze inwoners en bedrijven vinden wij van de hoogste prioriteit.

Hieronder enkele opvallende cijfers uit het persbericht:

-totaal aantal misdrijven t.o.v. 2014 met 11% gedaald. Maar nog altijd 1730 ofwel bijna 5 per dag!
-41% minder inbraken en t.o.v. 2012 zelfs 60%
-jeugdoverlast met 38% gedaald

Het grote probleem in 2015 was het aantal bedrijfsinbraken dat met 27% was gestegen en hierdoor hoog op de agenda is komen te staan. Wij onderstrepen de noodzaak om samen met het bedrijfsleven een soort van actieplan te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat ook hier de criminaliteit gaat dalen. Wij willen het college dan ook oproepen om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. Onze support heeft u!

De VVD is vooral tevreden met de daling van het aantal inbraken. Wij steunen ook de gedachte dat een combinatie van maatregelen hieraan ten grondslag ligt. Het persbericht somt een aantal maatregelen op die een verklaring kunnen geven die voor de daling van de criminaliteit. Een aantal daarvan staan in ons verkiezingsprogramma dus goed dat deze maatregelen worden uitgevoerd. In de afgelopen jaren hebben wij het college op verschillende momenten aangesproken en meegedacht over de aanpak van de criminaliteit. Het had en heeft nog steeds onze aandacht.

Wij blijven derhalve alert op de ontwikkelingen rond de criminaliteit op de Utrechtse Heuvelrug.

Ron van der Laan
Raadslid VVD Utrechtse Heuvelrug

Het persbericht vindt u hieronder en kunt u helemaal onderaan ook downloaden:

Forse daling criminaliteit Utrechtse Heuvelrug
Woninginbraken dalen voor tweede jaar op rij
In 2015 is het aantal misdrijven in Utrechtse Heuvelrug met 11% gedaald. Het totaal aantal misdrijven kwam uit op 1730 in 2015 tegenover 1950 in 2014. Deze daling is groter dan de gemiddelde ontwikkeling in Midden-Nederland en wordt vooral veroorzaakt door 41% minder woninginbraken. Ten opzichte van 2012 zijn er maar liefst 60% minder inbraken geregistreerd. Verder nam ook de geregistreerde jeugdoverlast met 38% af. Het aantal fietsendiefstallen en bedrijfsinbraken nam met respectievelijk  8% en 27% toe.

Volgens burgemeester Naafs overtreffen de jaarcijfers de verwachtingen, maar kan er zeker niet achterover geleund worden. “Het is nu vooral van belang een nieuwe stijging van woninginbraken te voorkomen. We hebben de ogen en oren èn 1-1-2-meldingen van onze inwoners hard nodig. Ik hoor van onze wijkagenten terug dat meldingen in onze gemeente steeds vaker tot succesvolle aanhoudingen van verdachten leiden.  Inwoners weten steeds beter hoe ze moeten reageren op verdachte situaties. Ook lijkt er meer besef te ontstaan dat je inbraken kunt voorkomen door goed hang en sluitwerk en een gezonde vorm van sociale controle in buurten te organiseren. Ik ben in dit verband bijzonder blij met de spontane opstart van Whatsapp-groepen in Doorn waarbij inwoners elkaar en de politie waarschuwen  bij het signaleren van verdachte personen”. Burgemeester Naafs  geeft aan dat ook de bestaande maatregelen uit het Integraal Veiligheidsprogramma gehandhaafd blijven. De controles op kentekens bij de op- en afritten van de snelweg zijn ook dit jaar weer ingepland,  er komen opnieuw heterdaadoefeningen met Burgernet en evenals in voorgaande jaren zal er in het najaar een donkere-dagen-offensief plaatsvinden waarbij gemeente, politie en Openbaar Ministerie extra zullen investeren op de aanpak van woninginbraken.

De jeugdoverlast laat de laatste jaren een grillig patroon zien. In 2014  was er nog een stijging van jeugdoverlast met 31%. In 2015 is de jeugdoverlast met 38% afgenomen. Volgens Burgemeester Naafs gaat het met de meeste jongeren in onze gemeente goed. In die gevallen waarin het niet goed gaat met jongeren op straat, speelt er vaak achterliggende zorgproblematiek. Het is volgens de burgemeester daarom van groot belang dat professionals elkaar weten te vinden. “Samen met de sociale dorpsteams, scholen, corporaties, buurtcoaches,  jongerenwerk en wijkagenten proberen we te achterhalen waar de daadwerkelijke oorzaak van overlast-  en criminaliteitsproblemen liggen. Soms zijn daar specifiek huisbezoeken voor nodig. Naafs benadrukt dat het oog hebben voor ‘zorgvragen’, niet betekent dat bij het plegen van strafbare feiten, het strafrecht uit beeld raakt. “Het gaat om de combinatie. Wanneer jongeren met hun ouders geen gebruik willen maken van een eventueel zorgaanbod en er vindt geen gedragsverandering plaats, kan dit bijvoorbeeld meewegen in de strafeis van de officier van justitie”.

De ontwikkelingen met betrekking tot fietsendiefstallen (+8%) leidt volgens burgemeester Naafs voorlopig niet tot aanvullende maatregelen. “Om fietsendiefstallen tegen te gaan wordt al gebruik gemaakt van lokfietsen en graveeracties. Daar gaan we gewoon mee door”. Wel geeft de burgemeester aan met ondernemers in gesprek te gaan naar aanleiding van de stijging van het aantal bedrijfsinbraken (+27%).