Spannende tijden voor het Henschotermeer

Het Henschotermeer is als recreatiegebied in beheer bij het Recreatieschap en eigendom van het landgoed Den Treek-Henschoten. Het Recreatieschap wordt opgeheven per 1 januari 2017 en Den Treek-Henschoten zoekt dus een nieuwe beheerder.

Ten behoeve van dat zoekproces heeft Den Treek-Henschoten een nota geschreven waarin de uitgangspunten staan vermeld voor het hele gebied zoals Den Treek-Henschoten dat ziet. In de raad van donderdag 4 februari werd gevraagd deze nota vast te stellen.

De VVD had enige bedenkingen bij deze nota. Er staat uitvoerig beschreven dat de recreatie- en natuurwaarden die door de inwoners van Maarn en de regio maar ook door de vele bezoekers zo gewaardeerd worden, behouden zullen blijven. Tegelijk staat er ook een aantal suggesties in die zouden moeten helpen om de exploitatie voor de nieuwe beheerder economisch haalbaar te laten zijn.

Den Treek –Henschoten suggereert de volgende mogelijkheden:

1.    Het Henschotermeer en directe omgeving zou in aanmerking moeten komen om meer mogelijkheden dan het huidige bestemmingsplan toe te laten indien gewenst. Dit is verder niet nader omschreven. In het huidige bestemmingsplan is bijvoorbeeld al een mogelijkheid om een niet al te grote horecagelegenheid te implementeren. De VVD voelt er weinig voor om rigoureuzere zaken toe te laten. Indien later concrete voorstellen komen op dat vlak, willen wij dat op dat moment pas zorgvuldig kunnen beoordelen.

2.    Omdat het noorden van het landgoed meer natuur zou moeten zijn en het zuiden meer geconcentreerd op recreatie is het de wens om de YMCA (nu gelokaliseerd op het landgoed in de gemeente Leusden) in het bos tussen de N255 en het meer onder te brengen. Met diverse tentenkampen zou dat een nieuwe bestemming moeten zijn in dat bos van ca. 7 ha. We vragen ons bij zo’n verplaatsing natuurlijk wel af, wat dat inhoudt ten aanzien van mogelijke overlast en compensatie voor het bestaande bos. De VVD wil eerst zekerheid over dergelijke condities alvorens daar zo maar vóór te gaan stemmen.

3.    Er wordt mogelijk overwogen om het ‘pretparkje’ bij de piramide van Austerlitz te verplaatsen naar het Henschotermeer. De VVD vraagt zich af of dat wel een goed idee is.

We vinden het uiteraard belangrijk, dat het Henschotermeer verzekerd moet zijn van een goede toekomst. En als je de toekomstige exploitant kunt helpen met het uitvoeren van een gezonde exploitatie zal de VVD dat zeker doen. Maar dan wel binnen de kaders van de waarden, die het Henschotermeer nu vertegenwoordigt. Om daar zeker van te zijn heeft de VVD, samen met SGP, BVH en SP, een amendement ingediend dat kortweg inhoudt dat Den Treek-Henschoten niet op voorhand toestemming krijgt voor dit soort ontwikkelingen en zich vooral moet houden aan het huidige bestemmingsplan. Mocht het landgoed afwijkingen willen, dan zullen we dat t.z.t. beoordelen bij een uitgewerkt voorstel.

Het amendement werd uiteindelijk niet in stemming gebracht omdat het college deze uitgangspunten spontaan overnam. We wachten de verdere ontwikkelingen af.

Peter van der Zee,

Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug