Ron van der Laan (VVD) agendeert: aanpak omgeving rotonde Donderberg te Leersum

Voor de komende jaren staat de omgeving van de rotonde de Donderberg in Leersum grote veranderingen te wachten. VVD Raadslid Ron van der Laan maakt zich zorgen over de aanpak en wat dit betekent voor de entree van Leersum. Reden voor hem om het onderwerp te agenderen vragen te stellen.

Rondom de rotonde staat de komende jaren onder andere het volgende te gebeuren:

• De vervanging van de laanbomen Broekhuizerlaan
  • Realiseren van een bypass op de rotonde Donderberg
  • Bouw van 18 luxe appartementen (3 hoog) aan de Donderberg

Door het min of meer gelijktijdig compleet uitvoeren van deze activiteiten, bestaat het gevaar dat het karakteristieke begin van het dorp Leersum volledig dreigt te verdwijnen. Niet alleen zal er op de Broekhuizerlaan een enorme kaalslag plaatsvinden, ook zullen er grote bomen moeten verdwijnen voor de aanleg van de bypass. Ook voor het realiseren van het bouwplan, 18 appartementen, zullen mogelijk bomen moeten sneuvelen.

De VVD erkent dat alle werkzaamheden moeten plaatsvinden, maar vraagt zich af of er voldoende rekening wordt gehouden met het karakteristieke aangezicht van Leersum door alles tegelijk te laten plaatsvinden.

1. Daarom zouden wij graag willen vernemen of bij de noodzakelijke bomenkap op de Broekhuizerlaan alle bomen tegelijk moeten worden geveld en of er niet een andere oplossing bestaat.

Ik wil u er graag op wijzen dat ongeveer 15 jaar geleden er tussen Leersum en Amerongen tientallen beuken zijn geplant met als doel het opvullen van gaten in het dorp Leersum.

2. Zouden deze of een aantal van deze bomen niet gebruikt kunnen worden tbv de herplant in het begin van de Broekhuizerlaan.

3. Kortom, op welke wijze kunt u er voor zorgen dat het aangezicht van Leersum komend vanuit Maarsbergen en of Doorn, zoveel mogelijk wordt behouden?

Donderdagavond 11 februari zal de wethouder antwoorden. Deze zullen in een update worden verwerkt

Ron van der Laan

Raadslid VVD Fractie Utrechtse Heuvelrug