Eerste resultaten VVD Verkeersmeldpunt - UH

In een aantal steden in ons land heeft men al enige tijd een verkeersmeldpunt. Reden hiervoor is dat voor veel inwoners het melden van onveilige verkeerssituatie bij hun gemeente vaak een brug te ver is: “Ik weet niet waar ik moet zijn”, of “ze doen toch niets met mijn melding”. In veel gemeenten zie je politieke partijen in dergelijke gevallen faciliterend optreden. Zo bestaat om die reden in Utrecht al ruim een jaar een verkeersmeldpunt en daar is het een succes. Hetzelfde platform hebben wij op de Utrechtse Heuvelrug nu ook gebruikt voor de inrichting van een verkeersmeldpunt in onze gemeente.

Via het meldpunt www.verkeersmeldpunt-uh.nl kan men melding maken van verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld zicht belemmerend groen aangeven en of eenvoudige verbeteringen aandragen.

Groot succes!
Het initiatief blijkt een groot succes. Sinds de lancering van het VVD-verkeersmeldpunt, half december vorig jaar zijn er al ruim 50 meldingen binnen gekomen. De eerste serie van deze meldingen is intussen besproken met de verantwoordelijke verkeersambtenaar. Enkele van de meldingen zijn al opgelost en een aantal goede suggesties zullen in het verbeterprogramma worden opgenomen. Helaas kunnen niet alle suggesties uitgevoerd worden, sommige om verkeerstechnische redenen, andere puur vanwege de zeer hoge kosten. Een enkele melding was al bekend bij de gemeente en hierop was al eerder een negatief advies gekomen. Onder het mom “misschien krijgen we het hier wel voor elkaar”, was het natuurlijk altijd te proberen.

Verbeterpunten:
We hebben met onze eerste ervaringen nu alvast 2 verbeterpunten voor ogen. De meeste indieners van de meldingen vermelden geen persoonlijke gegevens. Het kan zijn, dat zij niet als indiener te boek willen staan. Toch ontvangen wij wel graag een naam en e-mailadres en/of telefoonnummer. Vandaar dat we de mogelijkheid onderzoeken om die gegevens in een apart veld in te vullen, die niet in de melding te zien zijn, maar dan wel bij ons bekend worden. Zulke contactgegevens kunnen erg handig zijn. Vaak blijkt meer informatie en toelichting belangrijk, daarnaast voelen de medewerkers ook de behoefte  om te melden wat er met de melding gedaan wordt, zelfs al is dat negatief. De indieners hebben, vinden wij, ook recht op deze informatie.

Een ander verbeterpunt is de mogelijkheid om de meldingen die bij ons binnen komen op eenvoudigere wijze te communiceren met de gemeente. Daar moet uiteindelijk  de oplossing toch vandaan moeten komen. Overigens kan ik zeggen dat de medewerking van de gemeente op dit punt zeer coöperatief is. Van wethouder tot ambtenaren. Ook voor hen geldt dat we dit uiteindelijk allemaal doen voor een veiliger Utrechtse Heuvelrug. Met de verantwoordelijke verkeersambtenaar is ondergetekende al een halve dag op stap geweest om een 3-tal meldingen te bespreken en langs te gaan. Een zeer verhelderend gebeuren!

Blijvend samenwerken
Als VVD zullen we ons, samen met inwoners, ondernemers en de gemeentelijke deskundigen actief blijven inzetten voor een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer op de Utrechtse Heuvelrug. Intussen kunt u uw ideeën en gedachten voor een veiliger verkeer kwijt op ons meldpunt: www.verkeersmeldpunt-uh.nl !

Evert de Boer

Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug