Kasteel Amerongen straks weer op eigen kracht verder!

Kasteel Amerongen is een unieke parel met een hoge cultuurhistorische waarde. Het Kasteel staat in de top 10 van unieke monumenten in Nederland. De provincie Utrecht heeft in het verleden veel geïnvesteerd in Kasteel Amerongen en daarom hecht VVD aan een publieke toegankelijkheid van het kasteel. In 2013 verzocht Stichting Kasteel Amerongen (SKA) de provincie al om een renteloze lening van € 2 miljoen. Dit verzoek is toen afgewezen. Uitgangspunt is steeds geweest dat de oplossing voor de financiële problemen van SKA niet zomaar van de overheid moet komen, maar dat ook andere partijen een bijdrage moeten leveren.

De afgelopen jaren is gezocht door SKA naar een oplossing voor de financiële problemen. Helaas is betrokkenheid van de provincie nodig om tot een oplossing te komen om deze parel met hoge cultuurhistorische waarde te beschermen. SKA heeft de Provincie Utrecht verzocht een bedrag te verstrekken van €1.130.000 waarmee SKA haar schulden kan aflossen.

De VVD ziet in dat het voor Kasteel Amerongen vijf voor twaalf is. De huidige leningen vervallen op 31 december van dit jaar. Als er voor het eind van het jaar geen oplossing in zicht is, is faillissement een reële dreiging. Dit wil de VVD voorkomen. Cultuurwoordvoerder Zohair el Yassini: “Voor de VVD is het belangrijk dat er niet een subsidie komt om de problemen op te lossen, maar een lening die volledig en met rente moet worden terugbetaald. Zo kan Kasteel Amerongen haar verantwoordelijkheid nemen en samen met haar 150 vrijwilligers op eigen kracht weer bouwen aan een mooie toekomst voor dit historisch gebouw in de provincie Utrecht.”