·
Het
gemeentebestuur neemt in hun afweging altijd de effecten op de lange termijn
mee.
·
Wij willen professionele, klantvriendelijke
ambtenaren die zich in de inwoner verplaatsen, snel reageren
en kwaliteit leveren. Als mensen zelf niet naar de gemeente kunnen komen, komt
de gemeente op afspraak zo mogelijk naar hen toe. Ambtenaren denken mee, zoeken
naar oplossingen, kijken wat wél kan.
·
Een goed bereikbare gemeentelijke organisatie,
zowel fysiek als digitaal. Voor bewoners die dit niet kunnen, of geen toegang hebben
tot digitale middelen, moet er voldoende hulp zijn.
·
Daar waar het kan, het aanvragen van
vergunningen vereenvoudigen.
·
Een
integere- en betrouwbare inkoop van de gemeente waarbij duurzaamheid, indien
mogelijk lokaal inkopen en budgetcontrole belangrijke factoren zijn.
·
Heldere
communicatie via de middelen die de gemeente tot haar beschikking heeft. De
gemeente moet regelmatig toetsen of belangrijke informatie wel de doelgroep
bereikt.
·
Wij
willen een gemeente die zich concentreert op haar kerntaken. Daarmee willen we
bereiken dat de gemeentelijke belastingen voor de inwoners en ondernemers niet
verder zullen stijgen.
·
Wij
willen daarnaast in ieder geval af van het automatisme dat de gemeentelijke
belastingen jaarlijks stijgen met het inflatiepercentage.
·
Wij
willen de gemeentelijke woonlasten (OZB, riool- en reinigingsheffing) zo laag
mogelijk houden.
·
Transparantie
over de uitgaven en de gemaakte keuzes.
·
De
gemeentelijke schuld is te hoog. Wij willen dat de gemeente deze in lijn met
landelijke richtlijnen actief afbouwt en laag houdt.
·
De
diensten en producten die de gemeente aanbiedt, hebben een scherpe
prijs-/kwaliteitverhouding.
·
Toeristen-
en forensenbelasting zijn alleen gerechtvaardigd als deze voor een belangrijk
deel worden gebruikt voor de instandhouding en verbetering van toeristische
faciliteiten. De sector dient te allen tijde bij de besteding te worden
betrokken.
· Gemeentelijke leges moeten kostendekkend zijn en worden berekend naar percentage en zonder drempel.
·
Een
goede financiële huishouding is van groot belang. We vinden dat de gemeente een
strikte scheiding tussen inkomsten en uitgaven hoort te hebben. De begroting
moet realistisch worden opgesteld en alle te verwachte uitgaven moeten worden
opgenomen.
·
Wij
willen dat de gemeente kritisch beoordeelt of het mogelijk is taken te
standaardiseren, uit te besteden aan de markt of samen met andere gemeenten uit
te voeren als dat voordelen biedt voor de inwoners. Uiteraard mag dit alles
niet ten koste gaan van de kwaliteit.
·
De inwoners
van de Utrechtse Heuvelrug moeten tijdens openingstijden zonder afspraak (behalve
op zaterdag) onbeperkt terecht kunnen op de gemeentewerf.
·
De
groene container wordt in de zomer maanden elke week geleegd, de kosten
daarvoor worden verwerkt in de tarieven.
·
De
doorbelasting van de afvalstoffenheffing moet eerlijker verdeeld worden naar
rato van verbruik.
De kosten voor het wijzigen van een bestemmingsplan moeten verlaagd
worden