Onderwijs leeft in
onze gemeente. In een volle raadszaal
gingen deelnemers vanuit de scholen en vanuit de gemeente woensdag 16
september enthousiast met elkaar het gesprek aan. Want er zijn wel een aantal uitdagingen waar
zowel scholen als gemeente zich voor gesteld zien. Krimp van het
leerlingenaantal, ontoereikende normbedragen voor het bouwen of renoveren van
een school. Veranderingen in het onderwijs zoals de digitalisering, die
doorwerken in de eisen die je aan het gebouw stelt. Een schoolgebouw zou veertig jaar mee moeten
gaan, maar kun je wel zover vooruit kijken? Namens de VVD namen Hermannus Stegeman en Franca Kerstens
deel aan de discussie. Voor de VVD is onderwijs een belangrijk thema. Wij gaan uit
van de visie dat elk kind ons even lief is en er dus voor elk kind goed
onderwijs beschikbaar moet zijn. Dat
daarmee voor elk kind ook een gelijke kans en startpositie moet kunnen zijn. We
willen uit leerlingen op alle niveau’s eruit halen wat erin zit. En dit vraagt
om gekwalificeerde docenten. We bouwen scholen voor banen die nu nog niet
bestaan. Dat vraagt om flexibiliteit van de gebouwde omgeving. Dat vraagt ook
om creativiteit en ondernemerschap.
Verrassend was dan ook dat er zeer veel ruimte was voor een
nieuwe kijk op ons schoolvastgoed. Dat ging van het centraal positioneren van
scholen in de kernen, maar dan wel zodanig dat het gebouw kan meebewegen met
krimp en groei door ruimtes toe te wijzen aan de school die ze op dat moment
nodig heeft. Het gezamenlijk gebruik van gymzalen en ontmoetingsruimtes en in
of bij de scholen onderbrengen van andere maatschappelijke functies zoals
dorpsteams of kinderdagverblijven.
Creatief kijken naar de mogelijkheden van publiek-/private samenwerking.
Niet alles benaderen vanuit enkel de schoolbehoefte, want dan bouw je hele dure
meters door de zware eisen aan schoolgebouwen, maar juist kijken hoe je
schoolfuncties en maatschappelijke functies kan combineren en integreren.
Hiermee zou je goedkoper kunnen bouwen en daarmee ook kwalitatief beter in
kunnen spelen op de echte behoefte vanuit onderwijs. Als vanuit dat samenspel
ook bepaalde lokale maatschappelijke functies kunnen worden versterkt of
misschien zelfs wel kunnen worden behouden, snijdt het mes helemaal aan alle
kanten.
Helder werd vanuit 5 deelgroepen, dat het uitgangspunt in
ieder geval al lang niet meer de zak met geld is. Voordat er over geld gepraat
gaat worden, zou er liefst eerst een visie op school/scholen en
maatschappelijke/lokale inpassing moeten zijn, als vertrekpunt. Hiermee zou
meer flexibiliteit kunnen ontstaan (geen one size fits all), terwijl tegelijk
het adagium “gelijke monniken , gelijke kappen” opgang blijft doen.
Wethouder Veldhuizen zegde toe alle ideeën mee te nemen bij
zijn herijking van het Integraal HuisvestingsPlan en voor november
waarschijnlijk al met een startnotitie te komen.
Franca Kerstens, raadslid
Hermannus Stegeman, commissielid