Voorzitter,
Dank
voor de begroting. Door de beknopte kaderbrief, een teruggetrokken
uitvoeringsprogramma, crowdsourcing en een 2-Sporenbegroting was het dit
jaar extra veel werk voor de organisatie. We moeten het gevolgde proces
maar eens evalueren!
Bestuur en Middelen
Begroting en belastingen
Voorzitter,
Het
is de politieke keuze van dit college om ongekende belastingverhogingen
voor te stellen. 40% van de ombuigingen zijn lastenverhogingen! Een
gemiddeld gezin met een eigen huis gaat in 2015 zo’n €100 extra betalen.
U rechtvaardigt de 12,5% OZB verhoging door de draagvlak die uit de
crowdsourcing zou blijken.
Ten eerste
was de crowdsourcing bedoeld om ideeën te krijgen en niet om draagvlak
te meten. De 322 respondenten zijn geen afspiegeling van onze inwoners.
Ten
tweede stelt u dat 244 mensen voor een OZB-verhoging zijn. U komt op
dit aantal door de antwoorden van 4 vragen op te tellen! Als we dat doen
voor de tegenstanders dan zijn er 1044! Beweren dat er draagvlak is, is
nog misleidender dan het persbericht waarin u stelt dat de OZB-
verhoging 10% is in plaats van 12,5%.
De
VVD kan de belastingverhogingen niet steunen. Wij willen dat de
gemeente zelf zuiniger wordt en zaken slimmer organiseert. Het simpele
feit dat een aantal kritische en vasthoudende raadsleden in een paar
avonden wel enkele honderdduizenden Euro’s besparingen kon vinden geeft
aan dat het zuiniger kan. Wij zijn teleurgesteld dat het college voor de
gemakkelijke weg van belastingverhogingen heeft gekozen. We zullen
samen met andere partijen met amendementen komen om een alternatieve
begroting te krijgen.
In onze
alternatieve begroting zijn er geen ongekende belastingverhogingen. Wij
besparen op de kosten voor o.a. inhuur van externen, advieskosten,
communicatie, en de raad zelf. We willen plannen uit het raadsprogramma
die extra geld kosten uitstellen en alle structurele overschotten van de
WMO uit de begroting halen. Tenslotte willen we dat de transities hun
eerlijke deel in de algemene kosten betalen. Ik ga later op deze punten
meer in detail in.
Toeristenbelasting en ondernemersbeleid
De
voorgestelde 50% Toeristen- en Forensenbelastingverhoging vindt niet
alleen de VVD maar ook onze ondernemers een slecht idee. Door de
verhoging zal het aantal toeristen en daarmee de werkgelegenheid dalen.
De omzet van onze winkels zal dalen waardoor er minder winkels
overblijven. We hebben juist meer toeristen nodig. Wat verwacht de
wethouder van Economische Zaken van deze belastingverhogingen?
De
gemeente houdt zich ook niet aan de afspraak dat verhogingen voor 1
september bekend zijn. Afspraken schenden verslechtert het toch al
beroerde ondernemersklimaat nog verder. Het is juist urgent dat we het
ondernemersklimaat verbeteren. Deze urgentie missen we in het geheel als
we lezen dat het college hier pas in 2016 echt iets aan wilt gaan doen.
De VVD wil daadkracht zien. Het college moet snel met de ondernemers
acties afspreken en vooral uitvoeren.
Weekmarkten
Ook
onze marktkooplieden krijgen een fikse lastenstijging. De gemeente legt
nu geld toe op de markten. De VVD wil dat de gemeente de kosten
verlaagt door de markt slimmer te organiseren of uit te besteden. Waarom
stelt u dit niet voor? In de door u aangehaalde RIB uit 2013 staat geen
motivatie anders dan dat de marktmeester het geen goed idee vindt! Dat
lijkt op “wij van WC eend adviseren WC eend”.
Communicatie
Goede
communicatie is belangrijk. Dat de communicatie beter kan heb ik
hiervoor al benoemd. Communicatie is meer dan persberichten. Goede
communicatie betekent ook dat mailtjes en telefoontjes snel worden
beantwoord, dat afspraken worden nagekomen. Betere communicatie is geen
kwestie van geld uitgeven maar een kwestie van instelling.
Schulden
We
hebben een hoge schuld. Daarom stelt de VVD voor dat de gemeente met de
nodige urgentie een plan opstelt hoe we onze schuldpositie gaan
afbouwen. Hiervoor komen we met een motie.
Reorganisatie
De
VVD vindt de lopende reorganisatie van de organisatie belangrijk voor
het verbeteren van de dienstverlening en kostenverlaging. Het is wijs om
vanaf nu geen vacatures te vervullen totdat de finale plannen klaar
zijn. Is het college het ermee eens vacatures pas te vervullen nadat de
plannen klaar zijn?
Ruimte
Hoofdstraat Driebergen
We
zijn 4 jaar verder, na een tragisch ongeval op de Hoofdstraat in
Driebergen. Nog elke dag ervaren inwoners deze straat als één van onze
drukste maar vooral onveiligste wegen. Toch staat de aanpak pas in 2016
op de planning. Wij vinden deze traagheid zeer onverantwoordelijk. We
komen met een motie om de Hoofdstraat al in 2015 veilig te maken.
Duurzaamheid
In 2015 investeren we als gemeente in totaal voor € 2 miljoen in duurzaamheid, namelijk:
• €1,3 miljoen voor het gescheiden inzamelen van plastic afval;
• €620.000 voor duurzame maatregelen bij scholen;
• €75.000 voor de subsidie ‘Energie maatwerk advies’.
Het investeringspotje voor scholen en sportverenigingen om geld te lenen voor zonnecollectoren komt hier nog bovenop.
Nu
wilt u ook nog eens €50.000 extra om te bedenken wat we verder gaan
doen. Ons voorstel is om de gemeentelijke auto’s bij vervanging
elektrische te laten zijn. Ook stellen we voor om via de
wetenschapswinkel onze CO2 uitstoot te laten berekenen. Wat vindt u
ervan om de wetenschapswinkel in te schakelen i.p.v. die €50.000 te
besteden?
Milieu/Afval
De
VVD wil dat we bij de afvalverwerking zuiniger worden. De al eerder
genoemde investering om plastic apart te gaan ophalen kost onze inwoners
€53.000 extra in de komende twee jaren. Is er al duidelijk wat de
gevolgen hiervan zijn voor de tarieven?
Daarnaast
willen we dat de voorziening ‘tariefegalisatie afval’ in 2015 in zijn
geheel wordt ingezet. Hiervoor komen we met een motie.
Samenleving
Bibliotheek i.c.m. andere voorzieningen
De
VVD is de directie, medewerkers en vrijwilligers van de Bibliotheek
dankbaar voor hun inzet. De bibliotheek heeft hierdoor kosten bespaard.
De vraag is of het model van een apart bibliotheekgebouw waar jong en
oud boeken leent nog toekomst heeft. Door de opkomst van e-books en
alternatieven zoals minibibliotheken, ook wel ‘Free Libraries’ moeten we
nadenken over de toekomst. Wij vinden het belangrijk dat de overheid
kinderen stimuleert te lezen en dat ongeletterdheid wordt bestreden. We
geven nog steeds bijna één miljoen per jaar aan de bibliotheek waarvan
€770.000 aan huur terwijl er schoollokalen leeg staan. Per dorp komen er
servicepunten. Door synergie kunnen we veel meer bezuinigen dan nu
voorgesteld.
Wij stellen voor om in
2015 een fundamentele discussie te voeren over de toekomst van onze
bibliotheken i.c.m. met andere maatschappelijke locaties. Hoe staat het
college tegenover zo’n participatietraject?
Consultatiebureaus
Door
de transities is de gemeente niet alleen verantwoordelijk voor het
voorkomen van problemen bij de jeugd maar ook voor het oplossen van
problemen. Als we meer problemen voorkomen dan hoeven we er minder op te
lossen. Dit is vooral winst voor de jeugdigen en hun ouders. Maar de
gemeente heeft daardoor ook minder kosten. Daarom vinden we het voorstel
om het aantal consultatiebureaus te verminderen niet slim. Door geen
vestiging meer te hebben in Driebergen, waar de helft van de baby’s
woont, gaat het aantal kinderen dat het consultatiebureau bezoekt dalen.
Die kinderen komen vooral uit gezinnen die het toch al moeilijk hebben.
Slimmer is om kosten te besparen door consultatiebureaus te combineren
met de dorpsservicepunten. We komen met een amendement hierover.
Transities
De
gemeente staat voor de uitdaging om de transities in 2015 goed te
implementeren. Dit is ook een kans om zaken beter en slimmer te
organiseren. Zorgen dat mensen de hulp krijgen die ze echt nodig hebben,
zorgen dat er niet meer langs elkaar wordt heen gewerkt. Gebruik maken
van lokale ondernemers en deskundige ZZP-ers bij het inkopen van zorg.
Zoeken naar inventieve oplossingen zoals het inzetten van een
klusbedrijf. We zien dat hier heel hard aan wordt gewerkt. Complimenten
daarvoor!
We doen ook steeds meer een
beroep op vrijwilligers, wij steunen dat. Wel moeten we zorgvuldig
omgaan met onze vrijwilligers. Ook hier geldt: ze komen te voet en
vertrekken te paard als we hun vertrouwen beschamen.
Uit
de begroting blijkt dat de algemene gemeentelijke kosten die alle
programma’s moeten betalen niet geldt voor de transities. Gezien het
vele werk dat de hele organisatie hiervoor doet vinden wij dat de
transities hun ‘eerlijke aandeel’ van de algemene kosten moet betalen.
We
kunnen gemeentelijke gebouwen beter benutten en ervaren ambtenaren die
we bij andere programma’s moeten besparen inzetten bij de transities.
Graag vernemen we of het college ook maximaal op wil inzetten op
synergie.
Minima
Door
de inkomens grens voor ondersteuning van 110% naar 120% van de bijstand
te brengen komen er 580 inwoners meer in aanmerking voor ondersteuning.
Dit kost €300.000 tot €400.000. U betaalt dit door een vereenvoudiging
van de regelgeving. Hoe reëel is het dat deze vereenvoudiging die
besparing in 2015 oplevert?
Voorzitter, tot zover de bijdrage van de VVD.
Uitgesproken door Fractievoorzitter Rob Jorg