Raadsvragen tunneltje Maarn

Evert de Boer stelt raadsvragen tijdens de open agenda ruimte van 19 Maart. Met Regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes. Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is. En dat is niet de eerste keer.

 

Vragen voor Open Agenda Ruimte op 19 maart 2020

 

Met regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes.   Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. En dat is niet de eerste keer! Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is.

Naast het feit dat zo’n aanrijding gevaarlijk kan zijn voor de voetgangers op het naastliggende trottoir betekent het ook dat gedurende de tijd dat de vrachtwagen klem zit de tunnel niet gebruikt kan worden door de hulpdiensten.

 

Vragen:

 

  • Is geregistreerd hoe vaak dat in de afgelopen jaren op deze plaats is voorgekomen?

  • Is het misschien verstandig om een extra aanduiding aan te brengen?                                                  

     Gedacht kan worden aan:                                                                                                                      

    a. Dwarsliggers enkele meters voor de tunnel op doorrijhoogte. Zodat de chauffeur tijdig een  waarschuwing krijgt dat zijn wagen te hoog is                                                                                             

      b. Waarschuwingsborden op ooghoogte vóór de tunnel

    c.  Een andere (ons onbekende) voorziening

  • Is er iets bekend over de kosten? Te denken valt aan de maatschappelijke kosten (hulpdiensten) en de directe kosten voor de gemeente (opruim- en herstelwerkzaamheden).

 Fractie VVD


Evert de Boer