Maar is er dan een goed alternatief?
Na vele gesprekken met deskundigen en bestudering van vele rapporten kwamen we tot de conclusie: een ecoduct is niet noodzakelijk! En vonden we ook het (veel goedkopere!) alternatief. Een Comfort Animal TransferTunnel (CATT, filmpje!) in combinatie met een wildwaarschuwingssysteem met eventueel een maximum snelheid van 60 km. op de N227 tussen Maarn en Doorn.
In ons
ordevoorstel ( ingediend door VVD, D66, BVH en CU) in de raadsvergadering van
14 april jl. heeft de raad besloten het vaststellen van het bestemmingsplan op
te schorten en het college te verzoeken in de komende maanden met de provincie
en FGH (Federatie Groene Heuvelrug) een onafhankelijke quick-scan uit te voeren
waarbij de voorgestelde bouw van het ecoduct N227 en het voorgestelde
alternatief met elkaar worden vergeleken. En tot september is daar mooi de tijd
voor want vanwege de faunawet mogen er in de natuur tijdens de zomerperiode
geen verstorende activiteiten voor dieren plaats vinden. In de toelichting
hebben we voor de geïnteresseerden een wat uitgebreidere omschrijving gegeven
van de CATT en het wildwaarschuwingssysteem.
Uiteraard zijn we bijzonder nieuwsgierig naar het resultaat
van de quick-scan. Stel dat die ten gunste is van ons alternatief. Zou de
provincie dan over haar eigen schaduw heen kunnen stappen en afzien van een
ecoduct op de N227? En daarna ook op de N226? De tijd zal het leren. En mocht
het zo zijn, dan kan de provincie de besparing mooi gebruiken voor het
verbeteren van de fietspaden in onze mooie gemeente.
Evert de Boer
Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug
Toelichting:
Het probleem met de huidige faunapassages is voor met name amfibieën en
reptielen dat deze als koud en donker worden ervaren, iets waar deze dieren
niet van houden. Het uitstekende alternatief is de Comfort Animal TransferTunnel van Arcadis. Deze faunatunnel bestaat uit een rechthoekige tunnelbak die
is afgedekt met een lichtdoorlatende betonlaag. Verder bevindt zich in de
tunnel een warmtekussen met temperatuurregelende kristallen. Verlichting is ook
aanwezig: deze wordt middels piëzo-elementen aangedreven door langsrijdend
verkeer.
Een wildwaarschuwingssysteem is een automatisch systeem dat
weggebruikers waarschuwt als wild de weg wil oversteken. Het wordt toegepast
als alternatief voor een ecoduct, met name als kosten een probleem zijn. Bij
dit systeem worden hekken geplaatst, met op een bepaalde locatie een opening
waar het wild kan oversteken. In deze opening staan lasers die het wild
detecteren. Als wild gedetcteerd wordt, wordt het waarschuwingssysteem
geactiveerd. De maximumsnelheid wordt dan verlaagd van 80 naar 50 km/uur
middels elektronische borden. Uit onderzoeken in Overijssel op 2 provinciale
wegen vorig jaar bleek het aantal door gereden dieren (reeën) met 94% te zijn
terug gebracht. Door de maximum snelheid op de N227 tussen Maarn en Doorn terug
te brengen naar 60 km/uur kan het resultaat bijna 100% worden. Nagenoeg
hetzelfde dus als een ecoduct.