·
Voldoende
gratis parkeervoorzieningen, met name ook voor lang-parkeren bij gebruik van
het openbaar vervoer, voor auto’s, (elektrische) fietsen en scootmobielen. Dit
is belangrijk voor een goede bereikbaarheid.
·
Vergroten
van het aanbod van elektrische laadpunten. Wij willen dat de gemeente, in
overleg met marktpartijen en omliggende gemeentes, onderzoekt hoe dit aantal
snel kan worden vergroot en waar nodig faciliteert.
·
Nieuwe
ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, zoals het gebruik van
waterstof, moet de gemeente stimuleren en faciliteren.
·
De
verkeers- en parkeersituatie bij scholen is vaak een bron van zorg. Wij willen
dat de gemeente daar waar nodig maatregelen neemt zoals bijvoorbeeld
eenrichtingsverkeer of ‘Kiss & Ride’-plaatsen.
·
De
snelheidslimiet op N-wegen handhaven op 80 km/u, maar daar waar dat nodig is
voor de veiligheid, verlagen. Bijvoorbeeld bij scholen, kinderdagverblijven,
seniorwoningen en woongebieden voor ouderen. Wij willen ook extra aandacht voor
andere verkeersmaatregelen die de veiligheid in deze gebieden verhogen.
·
Het
doorgaande regionale verkeer wordt afgewikkeld via de A12 (rijksweg
Utrecht-Arnhem) en de N229 (de provinciale weg tussen Bunnik en Wijk bij
Duurstede) en niet via ons grondgebied.
·
Het
huidige aanbod van openbaar vervoer ten minste minimaal op peil houden.
· Een rechtstreekse openbaarvervoerverbinding van Amerongen en Leersum naar de stations van Maarn en Amersfoort.
·
De
verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers in het algemeen maar in het
bijzonder bij de Donderbergrotonde in Leersum verbeteren, bij voorkeur door de
aanleg van een fietstunnel.
·
De
tunnel onder het spoor en de nieuwe westelijke rondweg in Maarsbergen moeten zo
uitgevoerd worden dat eventuele negatieve effecten voor bewoners zoveel
mogelijk worden beperkt.
·
Meer
handhaving op snelheid, telefoneren of appen in het verkeer en geluidsoverlast.
· Bij het bepalen van het lichtniveau van de nieuwe openbare verlichting moet rekening worden gehouden met alle gebruikers.
·
Wij
zien het station in Maarn graag behouden. Maar met het oog op de houdbaarheid van
station Maarn in de toekomst hebben wij geen bezwaar tegen een onderzoek. Geen station
in Maarn of Maarsbergen is geen optie.
·
Een snelfietspad
van Wageningen naar Utrecht vinden wij een goed idee om uit werken.
·
Samenwerking
zoeken met provincie om huidige kruispunt in Doorn te verbeteren en mogelijk
ruimte te creëren voor een veiliger oplossing voor fietsers en voetgangers.
Betere bewegwijzering voor faciliteiten in de dorpen (denk aan parkeren t.b.v.
dorpshuizen en sportvoorzieningen) om daarmee ook verkeersstromen beter te
sturen.