Uiteindelijk zijn we, wel knarsetandend, akkoord gegaan. En
ik wil u graag uitleggen waarom. Ten eerste bleek dat het
aankoopbedrag van de grond, zijnde 225K, niet was meegenomen in de begroting.
De raad was er in 2014 akkoord mee
gegaan dat het college later een extra krediet zou kunnen aanvragen indien het
budget door de grondkosten overschreden zou worden. Daarnaast was er extra geld
nodig vanwege hogere aanloopkosten (langere besluitvorming), duurdere
materialen (crisisprijzen t.o.v. huidige prijzen) en een hogere investering
voor het installatiewerk, nodig om de duurzaamheidsquote te halen.
We krijgen nu een fraaie brandweerkazerne in Maarn, met
zwart geblakerd hout en veel glas. Om binnen het budget te blijven zou dat een
tandje minder kunnen. Maar een nieuwe (goedkopere) kazerne ontwerpen zou én de
besparingen vrijwel zeker opsouperen én de bouw van de kazerne met enkele jaren
vertragen. En dat laatste zou ook weer tot problemen leiden. Ten eerste voldoen
de huidige kazernes in Maarn en in Maarsbergen niet aan verschillende
Arbo-eisen, maar misschien “vervelender” nog zou dat de bouw van de spoortunnel
in Maarsbergen kunnen vertragen. De kazerne in Maarsbergen moet verdwenen zijn
voor begonnen wordt met de bouw van het tracé. En dat kan niet eerder vóór de
kazerne in Maarn gereed is. Tenslotte zou nog getornd kunnen worden aan de duurzaamheidsquote,
maar dat wilde (gelukkig) niemand.
En gezien dit grote maatschappelijke belang zijn
uiteindelijk alle partijen akkoord gegaan, zoals gezegd schoorvoetend en
knarsetanden, met de goedkeuring van het extra krediet. En hopelijk staat er
ergens in 2018 een mooie nieuwe kazerne tussen Maarn en Maarsbergen ! “Een
robuust en stoer gebouw”, volgens de architect.
Evert de Boer
Raadslid VVD