Hoe veilig zijn onze kinderen op hun kinderdagverblijf?

Als VVD-fractie hebben we al meerdere malen aandacht gevraagd voor de vaccinatiegraad in onze gemeente. Uit recente cijfers blijkt opnieuw dat vooral in Amerongen en Leersum de vaccinatiegraad achterblijft en ruim onder veilig niveau ligt. Maar ook in alle anderen dorpen blijft de vaccinatiegraad achter op het landelijke gemiddelde. Dit baart ons grote zorgen. Positief is dat we een iets stijgende lijn zien. Dat doet ons goed, alleen zien we die lijn graag snel verder stijgen! Kinderen verdienen een gezonde start in het leven. Ouders willen voorkomen dat ze slachtoffer worden van allerlei enge besmettelijke ziektes. Ziektes die we hebben uitgebannen door wetenschappelijke vooruitgang, waardoor geweldig succesvolle vaccinaties mogelijk zijn.

Veel ouders brengen hun kinderen naar een kinderdagverblijf. Vaak meerdere dagen. Ze vertrouwen erop dat hun kinderen daar veilig zijn. Ook baby’s, die nog niet ingeënt zijn.

Maar wat weten ouders eigenlijk over al die andere kinderen? Zijn zij allemaal gevaccineerd? Dat weten ouders niet.

Daardoor is het als ouder niet mogelijk je kind optimaal te beschermen. Dan moet je immers eerst weten hoe hoog de vaccinatiegraad op het kinderdagverblijf is.

Die vaccinatiegraad is niet bekend. En als het wel bekend is, is het niet openbaar. Hier moet wat raadsleden Jorrit Linders en Tim Rooijakkers betreft verandering in komen. Jorrit Linders, zelf vader van twee jonge kinderen: “Ik hoor de onrust onder jonge ouders toenemen. Het is niet meer dan normaal dat we onze kinderen willen beschermen. En dan maakt het nogal verschil of op het kinderdagverblijf 98% of 70% van de kinderen gevaccineerd is. Als ouder wil je dat weten.”

Tim Rooijakkers stelt dat in de discussie rondom vaccineren vrijheid een grens heeft. “Die vrijheid houdt op waar het de veiligheid van een ander bedreigt. Daarom lijkt het me niet meer als normaal dat je als ouder kunt opvragen hoe het zit met het aantal gevaccineerde kinderen op de opvang.”

Jorrit Linders en Tim Rooijakkers dringen daarom opnieuw aan op openbaarheid van de vaccinatiegraad op kinderdagverblijven. Namens de VVD stellen ze bij de eerstvolgende Open Agenda Samenleving vragen aan de wethouder.

Wordt vervolgd!

Zie hier de raadsinformatiebrief met actuele cijfers.