Ingewikkelde regels en verschil in handhaving: hoe kunnen we beter omgaan met de corona-maatregelen?

Bijna iedereen wil zich aan de corona-maatregelen houden. Gelukkig wel. Want alleen samen kunnen we deze moeilijke periode doorkomen en het coronavirus het hoofd bieden. De uitwerking van de landelijke corona-maatregelen is soms echter ingewikkeld. Hoe leg je die maatregelen precies uit? En hoe ga je daarop handhaven? De Veiligheidsregio maakt de regels in een noodverordening, de handhaving doen politie en gemeente.

In de praktijk blijkt dat het de regels onduidelijk zijn voor veel inwoners en ondernemers. De VVD Utrechtse Heuvelrug maakt zich zorgen over de onduidelijkheid van de regels en de handhaving erop. Terwijl de consequenties van een overtreding groot zijn: niet alleen een hoge boete, maar vaak ook een aantekening op het strafblad waar iemand nog lang last van kan hebben.

We stelden we deze week vragen aan de burgemeester om meer helderheid te krijgen voor inwoners en ondernemers. Wanneer en waar wordt wel en niet gehandhaafd op samenkomst? Waarom verschilt dat zo per regio en kan dat anders? Kunnen de boete en de aantekening op het strafblad uit elkaar worden getrokken? Hoe moeten horeca-ondernemers straks handhaven op de terrassen, en op welke regels? Kan de gemeente meedenken, zodat de horeca niet omvalt? En kan de communicatie duidelijker?

Bekijk onze vragen hier (de oranje link).

Hopelijk kunnen de vragen ook de Veiligheidsregio’s helpen bij het maken van de volgende noodverordening.

- https://nos.nl/artikel/2333867-verschillend-hanteren-coronaregels-leidt-tot-willekeur.html
- https://www.nu.nl/coronavirus/6051208/coronaboete-leidt-vaak-tot-strafblad-maar-niet-iedereen-weet-dat.html