Conflict rond DMHC Shinty en Landgoed Bloemenheuvel naar hoogtepunt

Maandagavond 18 december zit de raadszaal van de gemeente Utrechtse Heuvelrug vol met (veelal jeugdige) leden van de hockeyclub Shinty. Wat is er aan de hand?

Het college stelt voor om de Zandweg (toegangsweg naar Shinty) af te sluiten. Dit om gratis zwart parkeren te voorkomen nu de nieuwe  parkeergarage bij het station open is. Want daarvoor moet betaald worden.

Voor Shinty wil het college dat er 43 parkeerplaatsen op het landgoed Bloemenheuvel komen.  Maar dat  zijn er veel te weinig. Nog belangrijker is dat het veel te smalle weggetje er naartoe dan gelijktijdig gebruikt wordt door auto’s, (meestal jeugdige) fietsers en wandelaars. Veel te gevaarlijk dus. Na veel discussies in de afgelopen maanden leek het college het één en ander te willen bijschaven, maar deze oorspronkelijke opzet bleef uiteindelijk toch steeds in stand.

Na onderzoek blijkt, dat Shinty ook op eigen terrein ca. 90 parkeerplaatsen kan creëren. De Zandweg kan voorzien worden van een toegangssysteem om zwart parkeren tegen te gaan. Helaas is het niet duidelijk of het college ook die kant op wil sturen.

De VVD heeft het initiatief genomen om via een motie dat alternatief van circa 90 parkeerplaatsen te realiseren. Samen met andere politieke partijen willen we bewerkstelligen, dat Shinty, samen met de gemeente, haar eigen toegang en haar eigen parkeerplaatsen kan beheren. Daardoor wordt Shinty niet afhankelijk van de welwillendheid van Landgoed Bloemenheuvel. En er ontstaan geen gevaarlijke verkeerssituaties.

De VVD hoopt op veel steun voor deze motie. Maandagavond gaan we het zien in de raadsvergadering.

Peter van der Zee - VVD Utrechtse Heuvelrug