VVD bijeenkomst over de centrumvisie Driebergen

Op 7 februari hebben we met elkaar gesproken over een centrumvisie voor Driebergen. We hebben uiteenlopende opvattingen gehoord over hoe het centrum eruit moet zien. We vinden als VVD dat dit onderwerp voldoende aandacht moet krijgen.

We willen dat er een samenhangend beleid komt waarbij inwoners en ondernemers duidelijk kunnen maken wat men belangrijk vindt. Dit heeft ertoe geleid dat Peter van der Zee namens de VVD afgelopen week bijgevoegde motie heeft ingediend. Dit deed hij tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad over het bestemmingsplan Driebergen centrum. In deze motie wordt het college gevraagd:

De visie centrum Driebergen mee te nemen in het participatieproces dat gepland gaat worden voor de Toekomstvisie/Omgevingsvisie voor de Utrechtse Heuvelrug en het daarna, door participatie eventueel gewijzigd daarin te integreren

Dit ook te doen voor de andere dorpen waar initiatiefnemers eventueel visies ontwikkelen voor delen van hun dorp

Deze motie wordt op 16 maart in de voltallige gemeenteraad behandeld. Gebaseerd op de eerste reacties van de andere partijen hebben we goede hoop dat de motie zal worden aangenomen. We zullen u informeren over de uitkomst.

Het bestemmingsplan Driebergen-Centrum zelf zal door alle partijen goedgekeurd door de raad komen (z.g. hamerstuk) en dus snel worden vastgesteld. De VVD heeft daarbij het volgende benadrukt:

1.       De flexibele regelgeving, met name voor ondernemers, is een welkome implementatie in dit bestemmingsplan.

2.       Het bestemmingsplan maakt realisatie van een centrumvisie, in welke hoedanigheid dan ook, mogelijk.

3.       Het is belangrijk voor de versterking van de entrée van het centrum  van Driebergen dat het ABN/AMRO pand een detailhandelsbestemming houdt.

Een uitgangspunt van dit bestemmingsplan is  dat het winkelareaal niet verder uitbreidt. Uitbreiding van detailhandel naar de Appelgaard is daarom onwenselijk.