Investeringsstop noodzakelijk voor gezonde gemeentefinanciën

De VVD vindt het onverantwoord om de schulden van de gemeente Utrechtse Heuvelrug verder te laten stijgen voordat er een plan is hoe we de schuldenberg gaan verminderen. Als de gemeenteraad instemt met de voorgestelde investeringsplannen voor 2017 dan stijgt de schuld naar €133 miljoen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten staat het licht op rood bij deze schuldenomvang.

Wel toezeggingen, geen actie
Ondanks uitspraken van de raad in 2014 en toezeggingen dat dit plan er komt, heb ik als raadslid nog geen begin van een schuldenafbouwplan van de gemeente gezien. Daarom ziet de VVD geen andere oplossing dan bij de begrotingsbehandeling van 10 november voor te stellen geen nieuwe investeringen goed te keuren totdat er een overeengekomen schuldenafbouwplan is.

Onverantwoord
Een gemeentelijke schuld van €133 miljoen vertaalt zich in een schuld per inwoner van €2.725. In 2017 betalen we €3,5 miljoen rente over deze schuld. Dat is 1/3 van de totale OZB-opbrengst en het is vijf maal zoveel als we uitgeven aan Economische Zaken en Werkgelegenheid. Bovendien lopen we het risico dat onze rentekosten enorm stijgen als de huidige historisch lage rente weer gaat stijgen.

Hoezo gezonde financiën?
De gemeenteraad heeft in 2014, toen onze schuld rond de €100 miljoen lag en uit een financiële stresstest bleek dat onze gemeente een relatief hoge schuld had, een mede door de VVD ingediende motie aangenomen. In deze motie werd het college gevraagd om begin 2015 met een schuldenafbouwplan te komen. Ondanks meerdere keren aandringen van de raad is dit plan er nog steeds niet. Sterker nog, afgelopen voorjaar werd beloofd dat de stijging van de schuldpositie vanaf 2015 zou dalen. De begroting 2017 laat echter weer een schuldenstijging zien van ruim €4 miljoen. Grote toekomstige investeringsplannen zijn hier nog niet eens in meegenomen. De VVD snapt dan ook niet dat de gemeente bij de presentatie van de begroting met droge ogen kon verklaren dat de gemeentefinanciën gezond zijn.

Rob Jorg

Fractievoorzitter VVD Utrechtse Heuvelrug