VVD inbreng Algemene Beschouwingen en Kadernota 2017-2020 op 27 juni 2016

Voorzitter, dank voor de kadernota en de beantwoording van de vragen. Helaas wekt deze kadernota de indruk, dat er weinig visie aan ten grondslag ligt. Het lijkt erop dat alleen is uitgerekend wat het resultaat is als we alles bij het huidige laten. Wij vinden dat we steeds moeten kijken of uitgaven nog zinvol zijn. De VVD wil dat voordat we geld aan nieuwe dingen uitgeven, we op uitgaven voor andere taken besparen. Als we dat doen krijgen we ruimte voor wensen. En wensen heeft de VVD ook.

Overigens hebben we te maken met miljoenen Euro’s meevallers sinds de start van dit college. De Algemene Uitkering is bijv. €2,8 miljoen hoger dan in 2014 was voorzien. Dit is exclusief de extra miljoenen van de transities. Na de OZB-stijging van in totaal 12,5% in de afgelopen 2 jaar, wil de VVD de OZB in 2017 niet weer laten stijgen. We hebben hier een amendement voor ingediend.

Gezonde overheidsfinanciën was een belangrijk thema in ons verkiezingsprogramma. We moeten zorgvuldig omgaan met belastinggeld. Wij steunen dan ook het streven naar een financieel gezonde huishouding. We krijgen de indruk dat zowel het college als enkele wethouderleverende partijen vinden dat we daar al flink mee gevorderd zijn. Dat ziet de VVD anders. Volgens ons zijn er nog weinig resultaten behaald.

Onze Algemene Reserve is inderdaad hoger. Dat komt door het uitvoeren van de afspraken uit het raadsprogramma om bestemmingsreserves aan de Algemene Reserve toe te voegen. Een hogere Algemene Reserve is niet hetzelfde als gezonde financiën. Wat is volgens het college een passende omvang van de Algemene Reserve?

Maar er is meer. We hebben in 2015 een tekort van €1 mio op de begroting als we de overschotten uit de zorg buiten beschouwing laten.

Onze schuld is met €144 miljoen, of €3000 per Heuvelrugger, een enorm risico voor als de rente weer stijgt. Ondanks een aangenomen motie is er nog geen schuldenafbouwplan.

We zijn dus nog ver verwijderd van gezonde gemeentelijke financiën.

Lokale ondernemers zorgen voor vitaliteit van onze dorpen en voor banen. De gemeente creëert de randvoorwaarden. Zo staat het in het raadsprogramma dat in april 2014 is overeengekomen. Dit was midden in de periode dat veel inwoners en ondernemers het zwaar hadden a.g.v. de economische crises. Daarom was het voor de VVD de topprioriteit dat de gemeente de randvoorwaarden voor een beter ondernemersklimaat en daarmee voor meer banen zou oppakken. Nu, 2 jaar later wachten we met spanning op de startnotitie. Wanneer kunnen we die startnotitie verwachten?

Extra banen krijgen we ook door organisaties te overtuigen zich in onze gemeente te vestigen. Met de komst van het Nederlandse hoofdkantoor van de Triodosbank komt er extra werkgelegenheid die goed past bij onze gemeente. Hier was een lange aanloop voor nodig.

Is het college bezig om te zorgen dat we meer werkgelegenheid aantrekken?

Voorzitter, veiligheid is voor de VVD en veel inwoners belangrijk. Gelukkig daalt de criminaliteit mede dankzij ons Integrale veiligheidsaanpak.Er is een effectieve mix van preventie en repressie. We moeten wel alert blijven. De handhaving verkeert in een achterstandsituatie wat volgens het college zelfs crimineel gedrag in de hand kan werken. In het raadsprogramma hebben we afgesproken te proberen de handhaving naar een hoger niveau te tillen. We kijken dan ook uit naar het toegezegde  integrale handhavingsbeleid. Voor de VVD moet de handhaving snel naar het minimum niveau en bij voorkeur naar het  1 niveau. De BOA’s hebben ook hun nut bewezen voor de leefbaarheid in onze dorpen.

Daarom hebben we samen met andere partijen moties ingediend over het handhavingsbeleid en de BOA’s.

Zorgen voor veilig en goed doorstromend verkeer voor alle weggebruikers is een kerntaak van de gemeente. We hebben een aantal verkeersknelpunten waar nu naar gekeken en aan gewerkt  wordt: de Hoofdstraat in Driebergen, de Koenestraat in Amerongen, de Donderbergrotonde in Leersum en de ondertunneling van het spoor in Maarsbergen en Driebergen.  De aanwonenden van de Amersfoortseweg in Doorn zijn al jaren bezorgd over de verkeersveiligheid. Ze voelen zich niet serieus genomen door de gemeente. Dat vindt de VVD een slechte zaak. Daarom hebben we samen met D66 een motie ingediend.

Uit meldingen op ons VVD-Verkeersmeldpunt blijkt dat er nog veel meer knelpunten zijn. De actualisatie van het GVVP uitvoeringsplan heeft veel te lang op zich laten wachten. Dat hiervoor extra geld nodig is lijkt logisch. Hoeveel extra is helaas nog niet duidelijk doordat we het GVVP nog niet hebben. Bij de begroting moeten we dan maar besluiten wat er extra nodig is.

Brede scholen zijn volgens ons de oplossing om te kunnen meebewegen met de onvoorspelbare schoolomvangbehoeften. Door de combinatie van meerdere activiteiten voor kinderen en andere maatschappelijke functies zijn we niet alleen efficiënt maar voorkomen we ook haal- en brengstress. Daarom zijn we tevreden met de toezegging creatief te kijken hoe we de brede school in De Twee Marken in de begroting gaan opnemen.

Voorzitter, ten slotte nog iets over wonen en vluchtelingen met een verblijfsvergunning.

Voor het voorzieningenniveau is het nodig dat het aantal inwoners op peil blijft. Doordat het aantal bewoners per woning afneemt, moeten er huizen worden bijgebouwd. Wij willen dit realiseren zonder dat het groene karakter van onze gemeente wordt aangetast. We verwachten dat het college al haar inventiviteit en energie inzet om aan de woningbehoefte te voldoen. Alleen nota’s schijven is niet voldoende. Overigens is de VVD bezorgd over de aangekondigde vertraging van één jaar betreffende de oplevering van actuele bestemmingsplannen. Lokale regels die financiering van woningbouw projecten belemmeren moeten snel aan de raad worden voorgelegd om te besluiten of die regels aangepast kunnen worden. Kunt u dat toezeggen?

Een speciale uitdaging zijn de woningen voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning. Enerzijds moeten we voorkomen dat onze huidige inwoners zich achtergesteld voelen doordat nieuwkomers voorrang krijgen. Anderzijds willen we dat nieuwkomers zo snel mogelijk integreren en zelfstandig zijn. Nederlands spreken, scholing en werken zijn de beste oplossing. Dat is ook wat nieuwkomers willen. Het bij elkaar huisvesten van groepen nieuwkomers is de slechtste oplossing. We moeten er écht voor zorgen dat er spreiding komt.

Kunt u toezeggen dat we geen groepen nieuwkomers bij elkaar op een kluitje huisvesten.

Voorzitter, samenvattend, de VVD ziet graag meer visie en daadkracht die recht doet aan de afspraken uit het raadsprogramma en de uitdagingen van het moment.

Rob Jorg, VVD fractie