Toeristenbelasting voor kinderen afgeschaft, goed voor extra banen

Toerisme is één van de belangrijkste banen leveranciers in onze mooie gemeente. Ook deze sector heeft het lastig gehad de afgelopen jaren. Daarom heeft de VVD zich eind 2014 verzet tegen de door het college voorgestelde 50%-verhoging van de toeristenbelasting (van €0,67 naar €1,00 per persoon per nacht). Deze verhoging is vooral voor kampeerders met kinderen een aanzienlijke lastenverhoging. Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort lastenverhogingen banen kost. Omringende gemeenten hebben vaak lagere tarieven. Helaas konden we de stijging niet tegenhouden. Het lukte wel om de stijging in twee stappen te doen: In 2015 naar €0,75 en in 2016 naar €1.

Opbrengst toeristen belasting gebruiken voor toerisme
De VVD wil dat de opbrengst vooral wordt besteed om het toerisme te bevorderen. Dat zorgt voor extra banen. Het gaat om circa €1 miljoen per jaar (= inclusief opbrengst forensenbelasting) maar  het grootste deel  hiervan wordt nu gebruikt om de gemeentebegroting sluitend te maken.

College bereikte geen akkoord met de sector
Eind 2014 hebben we het college zover gekregen dat ze samen met de toeristensector op zoek ging naar een alternatieve wijze om de toeristenbelasting te heffen. Verschillende tarieven voor kampeerders en hotelgasten was één van de gedachten. Helaas bleek na een jaar van overleg dat het college geen akkoord met de sector had bereikt over een andere manier van belastingheffing.

Op VVD initiatief kwam bemiddelaar snel met oplossing
De VVD heeft toen voorgesteld een bemiddelaar te vragen om met de verschillende partijen (gemeente & recreatie ondernemers) overeenstemming te bereiken. Het college heeft de heer R. Bijkerk als bemiddelaar aangesteld. Deze kwam binnen enkele maanden met het voorstel om met terugwerkende kracht (per 1 januari 2016) voor kinderen t/m 12 jaar de toeristenbelasting af te schaffen. Daarnaast adviseerde hij om aan de sector toe te zeggen dat de toeristenbelasting de komende 4 jaar met niet meer dan de inflatie zal stijgen. Het is de bedoeling dat er een regelmatig overleg komt met de sector waarbij men afspraken maakt over de besteding van de belastingopbrengst.

De VVD is tevreden met de oplossing
De VVD vindt dit allemaal goede aanbevelingen. Het maakt onze gemeente aantrekkelijker voor gezinnen met basisschoolkinderen. Op dit moment trekken we vooral de oudere toeristen. Door de afspraak dat we de komende 4 jaar de toeristenbelasting maximaal met de inflatie laten stijgen weten ondernemers waar ze aan toe zijn. Het regelmatige overleg tussen gemeente en de toeristensector geeft de ondernemers inspraak op de besteding van de toeristenbelastingopbrengst. Gelukkig vonden we nu wel de rest van de raad aan onze zijde. De aanbevelingen zijn unaniem aangenomen. We zijn blij dat we als VVD niet hebben opgegeven. Er is nu een resultaat dat de steun heeft van de recreatieondernemers en zorgt voor extra banen.

Rob Jorg
Fractievoorzitter VVD Utrechtse Heuvelrug