Langzamer rijden in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.

Langzamer rijden op de wegen in onze gemeente is een terugkerend thema. Federatie Groene Heuvelrug (FGH) pleit daar al langer voor, evenals enkele partijen in onze gemeente. En daar is zeker iets voor te zeggen. Een studie van de Provincie Utrecht heeft aangetoond dat bij een snelheids-vermindering van 80 naar 60 kilometer per uur 75% minder aanrijdingen met dieren plaats vinden. En voor mensen is het ook goed. Er zijn zo verschillende plaatsen aan te geven waar het zeer zinvol is dat er langzamer gereden wordt. Denk aan het gebied van Palmstad richting centrum Doorn met uitritten van tankstations, bedrijventerrein, Revius en Modevakschool.

Een ander voorbeeld is de N227 vanaf Doorn richting Maarn: Binnen een paar honderd meter 50, 80 en 60 km. Met afslagen naar Chalet Helenaheuvel, enkele woningen en SBI. En ook de aanwonenden en school (SGM) van de N226 tussen Leersum en Maarsbergen ijveren al jaren voor lagere snelheden en/of andere maatregelen. Langzamer rijden is tenslotte ook goed voor milieu en natuur (minder fijnstof) en bovendien toeristisch vriendelijk.

In het kader van de discussie over de eventuele aanleg van ecoducten op de N227 en N226 kwam dit onderwerp aan de orde. Genoeg reden om middels een motie het College te verzoeken “aan de Provincie te verzoeken een studie te verrichten naar mogelijkheden, effecten en wenselijkheid om op N-wegen in de Utrechtse Heuvelrug de snelheidslimiet te verlagen van 80 naar 60 km per uur en met name op plaatsen, trajecten en tijdstippen waar veelvuldig wordt overgestoken door dieren en mensen, bij in- en uitritten van woonhuizen, scholen, instituten, bedrijven, horeca, benzinepompen en parkeerplaatsen”.

Deze motie werd ook door onze partij ondersteund en werd met een ruime meerderheid van stemmen in de Raad van 12 mei jl. aangenomen. Voor de VVD zijn verkeersveiligheid en doorstroming belangrijk en daarom vinden wij het noodzakelijk om het draagvlak te onderzoeken voor een eventuele snelheidsverlaging van 80 naar 60 km/uur op bepaalde trajecten. Zonder draagvlak zal handhaving een probleem worden en dat geeft onveiligheid.

Het woord is nu aan de Provincie. We houden u op de hoogte.

Evert de Boer

Raadslid VVD UH