Uitvoeringsplan raadsprogramma: VVD-fractie stelt vragen aan het college (art39RvO)

11 april 2016, aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Op grond van artikel 39 van het RvO stellen we u de volgende vragen. Op 15 maart 2016 ontvingen wij de RIB Uitvoeringsplan raadsprogramma. Dit is een voortgangsrapportage over de uitvoering van het raadsprogramma dat we 2 jaar geleden zijn overeengekomen. Dit raadsprogramma, dat via de consentmethode tot stand is gekomen, is vooral een overzicht van onderwerpen waaraan gewerkt wordt in de huidige raadsperiode. Consent betekent dat geen van de partijen onoverkomelijke bezwaren had dat we deze onderwerpen aanpakken. Dit overzicht moet dan ook in zijn samenhang worden bezien.

Het college stelt in deze RIB dat ‘we goed op weg zijn met het realiseren van het raadsprogramma’. Gelijktijdig benoemt u een aantal onderwerpen die aandacht vragen omdat ze achterlopen. U noemt als voorbeelden het Economisch beleid, de uitvoering van het Gemeentelijke Vervoers- en Verkeersplan, veilige fietspaden. Nu zijn dit precies onderwerpen die voor de VVD belangrijk zijn en er toe hebben bijgedragen dat we consent hebben gegeven aan het raadsprogramma.

Twijfel
Daarnaast zien wij in de RIB-bijlage onderwerpen op ‘groen’ gerapporteerd waar we betwijfelen of dit wel juist is en  de voortgang wel in lijn is met de afspraken uit het raadsprogramma. Het gaat dan om de voortvarende implementatie van de Participatiewet, de nota gemeentelijk vastgoed en actualisatie van bestemmingsplannen.

De VVD betreurt het  zeer dat u op de genoemde onderwerpen niet levert terwijl andere onderwerpen wel gerealiseerd worden; in enkele gevallen zijn er onderwerpen gerealiseerd die niet in het raadsprogramma stonden. We denken dan aan zaken als het openen van een extra Asielzoekerscentrum (Overberg) in onze gemeente, het optrekken van het minimabeleid tot 120% van het minimum inkomen (i.p.v. de landelijke standaard van 110%) inclusief het steunen van regelluwe bijstandsexperimenten en het programma klimaatneutraal grondgebied 2035.

Blijkbaar kon u aan deze onderwerpen wel prioriteit geven en er capaciteit voor vrijmaken.

Dit alles leidt tot de volgende vragen:

1. Economische beleid (zie raadsprogramma pt. 6):

Oorspronkelijk stond dit onderwerp geagendeerd voor het derde kwartaal 2015. Na het vrijmaken van extra budget zouden we dit (volgens de lange termijnplanning van de raad) in april 2016 in de raad bespreken. Dat is alweer een half jaar later dan toegezegd. Tot nu toe hebben we geen stukken gezien.

a. Wanneer kunnen we de voorstellen verwachten en hoe hard is deze toezegging?

b. Bevatten deze voorstellen ook de onderwerpen uit het raadsprogramma:

i. Een actieplan om samen met de ondernemers de leefbaarheid in de dorpen te verbeteren?

ii. Een plan om leegstand van winkels in alle dorpen tegen te gaan?

2. Participatiewet-werkgelegenheid (zie raadsprogramma pt. 3):

Het college loopt achter bij het realiseren van banen voor mensen met een achterstand tot de arbeidmarkt en het helpen van jongeren om werk te vinden. Hier is uiteraard ook een relatie met het Economisch uitvoeringsprogramma; dit zal integraal moeten worden opgepakt. Meer integraal werken  is ook een voornemen uit het raadsprogramma. We vinden het  onderwerp Participatiewet echter alleen terug bij ‘Wonen en Voorzieningen (pt 47)’ in uw voortgangsrapportage. Kunt u duidelijk maken wat nu uw aanpak is om te zorgen voor grotere kansen voor het vinden van een baan voor deze doelgroepen?

3. Economisch beleid – gemeentelijk vastgoed (zie raadsprogramma 7):

In het Uitvoeringsprogramma was vastgesteld dat ‘kostendekkende exploitatie van gemeentelijk vastgoed’ wordt meegenomen in de “Nota strategisch vastgoed” . Deze nota zou worden opgeleverd in december 2014. Deze visie staat nu gepland voor december  2016 (zie pt. 35). Dat is twee jaar later dan toegezegd. Hoe hard is deze toezegging?

4. Ruimte-bestemmingsplannen & beheersverordeningen (zie raadsprogramma 12):

In het raadsprogramma is afgesproken dat in 2016 alle bestemmingsplannen zouden zijn geactualiseerd. U geeft aan (onder pt. 58) dat u dit haalt maar dat er wel vertragingen zijn. U noemt OMMA. Wij zien ook vertragingen bij andere bestemmingsplannen zoals Recreatieterreinen, Centrum Driebergen. Daarnaast verlopen er binnenkort ook andere bestemmingsplannen (bijv. Buitengebied Leersum) en zullen we bezig moeten zijn met de voorbereidingen voor de nieuwe Omgevingswet. Hoe hard is de toezegging dat alle bestemmingsplannen in 2016 geactualiseerd zijn en er geen nieuwe achterstanden ontstaan? Waarop baseert u de toezegging? Kunt u een planning met de raad delen?

5. Wonen & Voorzieningen (zie raadsprogramma 10):

In het raadsprogramma hebben we o.a. afgesproken “Er wordt ingezet op doorstroming in de voorraad sociale huur- en koopwoningen. Er wordt gestuurd op het beschikbaar komen van meer betaalbare huur- en koopwoningen voor de inkomensgroepen van € 34.085 tot € 50.000 evenals huurwoningen in het duurdere segment voor senioren”. Hoe staat het met de uitvoering van de woonvisie, m.n.:

a. wat doet het college daadwerkelijk  om de “doorstroming in de voorraad sociale huur- en koopwoningen” te bevorderen en

b. hoe wordt er gestuurd op het beschikbaar komen van meer betaalbare huur- en koopwoningen voor de inkomensgroepen van € 34.085 tot € 50.000 evenals huurwoningen in het duurdere segment voor senioren?

Rob Jorg
Fractievoorzitter VVD Utrechtse Heuvelrug