Zondagsopening: VVD blij met duidelijkheid

Wat voorafging: Ruim twee jaar geleden, begin 2014, heeft de gemeenteraad besloten dat winkels op zondag open mogen zijn (het desbetreffende verbod op zondagsopening is toen ingetrokken). Bij dat raadsbesluit is afgesproken dat na anderhalf jaar het beleid zou worden geëvalueerd. Bij voorkeur via eenzelfde enquête als werd gehouden voorafgaand aan het besluit. Bij het begin van deze raadsperiode is afgesproken bij besluitvorming over belangrijke zaken zo mogelijk telkens tot een breed gedragen uitkomst te komen via de consentmethodiek. Zo ook bij de discussie over zondagsopening en deze speelt nu al een aantal jaren.

Als, na talloze discussies en discussieavonden, de VVD-fractie iets bijzonder duidelijk geworden is, is het wel dat dit onderwerp zich eigenlijk amper leende voor consent (geen overwegend bezwaar). De gewenste uitkomsten voor veel mensen die graag op zondag hun boodschappen doen en de ondernemers enerzijds als voor mensen die bijzonder veel waarde hechten aan de zondagsrust anderzijds, liggen ver uit elkaar. Er liggen ook weinig mogelijkheden tussen om elkaar in te vinden. Oplossingen bedienen vervolgens óf enkel de ene groep, óf enkel de andere. Daarbij zien wij wel dat het raadsbesluit om niet langer opening op zondag te verbieden, bij de ondernemers niet heeft geleid tot een gevoel van verplichting om open te zijn.

Evaluatie
Een enquête in het kader van de evaluatie zou € 30.000,- kosten. Daarom hebben de raadsfracties afgesproken eerst een grotere beeldvormende bijeenkomst te houden en daaruit af te leiden, in hoeverre er nu eigenlijk (nog) behoefte was aan zo’n enquête. Tijdens die bijeenkomst, afgelopen maand, kwam naast de zondagsopenstelling ook de openstelling tijdens een aantal extra feestdagen zoals tweede Paas- of Pinksterdag, aan de orde. Het viel de VVD-fractie op dat men elkaar daar eigenlijk wel in blijkt te kunnen vinden. Het verschil van inzicht zit hem juist in de zondag en daar lijken de meningen in beton gegoten. Een enquête zou daar naar verwachting ook niets aan veranderen.  Om voor de vorm € 30.000,- uit te gaan geven aan een enquête leek de fractie dan ook ongewenst: dat geld kunnen we onze inwoners beter besparen.

Uitkomst
Als gevolg van de discussie tijdens de beeldvormende bijeenkomst heeft de wethouder het voorstel voor de evaluatie van de zondagsopening teruggenomen. Daarmee lijkt er nu voorlopig een einde te zijn gekomen aan de discussie over dit onderwerp. Een aandachtspunt is wel mogelijke overlast welke inwoners kunnen ervaren van winkelen en bevoorrading. De wethouder heeft aangegeven hier maatwerk te willen leveren met betrokken ondernemers en inwoners. De VVD-fractie is blij dat inwoners kunnen blijven genieten van winkelen op zondag en ondernemers de vrijheid hebben om zelf te bepalen óf en wanneer zij open wensen te gaan.

Tegelijk en daarbij gesterkt door de discussie over opening tijdens de extra feestdagen (zoals Goede Vrijdag avond, 2de Paasdag, 2de Pinksterdag en Hemelvaartsdag), zijn wij benieuwd hoe onze inwoners kijken naar die mogelijkheid. Wij hebben gemerkt dat ondernemers verantwoordelijk om kunnen gaan met de vrijheid van opening op zondag en daar eigen, gewogen keuzes in maken.

Hermannus Stegeman
Commissielid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug