VVD Utrechtse Heuvelrug tegen experimenten van bijstand zonder tegenprestaties

De Gemeente Utrechtse Heuvelrug wil zich aansluiten bij een Utrechts experiment van regelvrije bijstand. Dit VVD vindt dit een slecht plan. We zien dit als ‘belastinggeld uitdelen’ zonder enige verplichting om een baan te zoeken of je zelf meer kans op een betaalde baan te geven. Het verleden heeft ons geleerd dat hierdoor het risico levensgroot wordt dat mensen voor vele jaren afhankelijk blijven van de bijstand. De VVD vindt dat de bijstand een springplank moet zijn om zelf in je onderhoud te kunnen voorzien. De bijstand moet geen vangnet zijn die je gevangen houdt in afhankelijkheid en armoede.

Op 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan. Doel van de wet is te bevorderen dat mensen zo snel mogelijk zelfredzaam zijn en niet afhankelijk blijven van een uitkering. Wijs geworden door ervaringen uit het verleden zijn eisen toegevoegd (zoals goed Nederlands leren) en eventuele sancties verscherpt. Er zijn mensen die tegen deze Participatiewet zijn omdat ze van mening zijn dat mensen recht hebben op een uitkering. De Participatiewet is democratisch aangenomen. Gemeenten zijn verantwoordelijk om de wet naar letter en geest uit te voeren. Om nu onder de dekmantel van een experiment de Participatiewet deels te negeren klinkt als het excuus van Japanners die in naam van wetenschappelijk onderzoek blijven jagen op walvissen.

Daarom wil de VVD dat het College van Burgemeesters en Wethouders afziet van deelname aan het experiment van regelvrije bijstand en vol in gaat zetten, samen met de samenwerkingspartners, op het vergroten van de kans op werk. Dit kan onder andere door een goed economisch beleid te voeren.

Franca Kerstens en Rob Jorg
Raadsleden VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug